UČEBNY ZÁKLADNÍ ŠKOLY VE SVITAVÁCH

UČEBNY ZÁKLADNÍ ŠKOLY VE SVITAVÁCH

 

Autoři řešili přestavbu tří odborných učeben. V případě učebny polytechniky bylo zadáním vytvořit z bývalého bytu školníka novou učebnu. Učebna přírodních věd je navržena v zemitých barvách a od laboratoře, která představuje vizuálně jednoduché pracovní prostředí, ji odděluje pouze prosklená stěna s tematickými piktogramy.

(kategorie: veřejný interiér II; autor a přihlašovatel: Ing. arch. Radim Oblouk a Ing. Petr Hnátek, www.obloukarchitekt.cz, www.hnatekarchitekt.cz)

Základní škola v ulici Felberova ve Svitavách byla postavena v roce 1991. V rámci zadání jsme řešili přestavbu tří odborných učeben. Učebnu polytechniky v přízemí školy a učebnu přírodních věd (fyzika, přírodopis, chemie) s navazující laboratoří ve třetím podlaží. V případě učebny polytechniky bylo zadáním vytvořit z bývalého bytu školníka novou učebnu, kde by se žáci seznamovali s různými materiály, technickými stavebnicemi, sestavováním modelů, digitální technikou, designem a konstruováním. Nově vzniklý prostor polytechnické učebny má plochu 130m2. Učebnu jsme rozdělili na technologickou a řemeslnou část. Umožňujeme tím snazší vytváření pracovních skupin při výuce. Oddělení je tvořeno posuvnou stěnou ze tří segmentů, která může sloužit také jako tabule. Dále je součástí prostoru malý sklad materiálů.   Řemeslnou část učebny tvoří velký dílenský stůl. Černé smaltované lampy zvýrazňují centrální pracovní prostor. Hlavní osvětlení je tvořeno stropními trubicovými svítidly s přiznaným elektrickým vedením. Obklady stěn a čela vestavěných skříní jsou vyrobeny z olejované borovicové překližky. V čele učebny je vytvořena stěna z děrované překližky pro uchycení nářadí. Ve spodní části této stěny jsou osazeny úložné šuplíky pro drobné nářadí a součástky. Podlaha je z borovicových prken. V technologické části učebny jsou umístěny jednoduché stoly na typových dřevěných podnožích, na kterých jsou umístěny počítače, 3D tiskárny, malé CNC frézy, laserovací stroj. Nad těmito stoly je policový systém pro uložení výukových pomůcek a technických stavebnic. Učebnu přírodních věd jsme navrhli v zemitých barvách. Podlaha je z marmolea cihlového odstínu. Vestavný nábytek je tvořen olejovanou březovou překližkou. V zadní části učebny jsme vytvořili úložnou stěnu s prosklenými vitrínami. Ve spodní části této stěny jsou umístěny výsuvné šuplíkové boxy. Podél oken jsme navrhli prodloužený parapet, který funguje jako pomocná pracovní plocha. Mezi učebnou přírodovědy a laboratoří je navržena prosklená stěna pro vizuální propojení obou učeben. Na sklo jsme použili tematické piktogramy. Laboratoř je navržena v kontrastu s přírodní učebnou jako vizuálně jednoduché pracovní prostředí. Záměrem bylo co nejvíce se přiblížit profesionální laboratoři. V zadní části učebny je navržen podobný princip vestavné stěny jako v učebně přírodovědy – tentokrát je nábytek v bílém laminu s prosklenými dvířky. Chemicky odolné desky pracovních stolů jsou v tmavě šedém odstínu. Podlahu tvoří světle modré přírodní marmoleum. V přední části učebny je navržena dlouhá učitelská linka s navazující digestoří, která je ze tří stran prosklená a slouží pro názornou výuku učitelem. Přestavbou odborných učeben chceme vytvořit příjemné a podnětné prostředí, které žáky motivuje k práci i vlastnímu bádání.

01.03.2020