REKONSTRUKCE LOBBY HOTELU CENTRAL, PLZEŇ

REKONSTRUKCE LOBBY HOTELU CENTRAL, PLZEŇ

 

Návrh rekonstrukce lobby vychází z budovy samotné, podtrhuje původní kvalitní materiály a odděluje je od nekvalitních nánosů z dob minulých. Díky zmenšení recepce vznikl velkolepější prostor pro nové elegantní a funkční hotelové lobby ve světlých tónech s výraznými barevnými akcenty. Interiér je poctou Adolfu Loosovi a jeho plzeňským realizacím.

(kategorie: veřejný interiér I; autor a přihlašovatel: Ing. arch. Tomáš Fiala a Ing. arch. Václav Ulč, AVE ARCHITEKT a.s., www.ave-architekt.cz)

Návrh rekonstrukce lobby-recepce hotelu Central vychází z budovy samotné. Jeho konceptem je podtrhnutí původních kvalitních materiálů, očištění a zjednodušení interiéru od nekvalitních nánosů z dob tuhého socialismu a navázání s novou podobou na původní principy. Prostor vstupního lobby hotelu s recepcí by měl na první pohled zaujmout oko kolemjdoucího chodce, ale i korespondovat s budovou a interiérem hotelu, ve kterém se nachází.

Hotel Central stojí na Náměstí Republiky v Plzni v dnešní podobě od roku 1968 s původním názvem hotel Ural. Byl postaven dle návrhu architektky Jaroslavy Gloserové. Budova je jediným hotelem a zároveň nejmladší budovou nacházející se na hlavním plzeňském náměstí s výhledem na Katedrálu svatého Bartoloměje.  

Hotel se nachází na exponovaném nároží Riegrovy ulice a Náměstí Republiky. V přízemí je do náměstí situována kavárna, za kavárnou, přístupný z Riegerovy ulice, se nachází vstup do lobby.

Budova hotelu s veřejným parterem má za sebou 50 let provozu a postupně prochází rekonstrukcí jednotlivých částí. Ateliér AVE architekt již několik let pracuje na postupné citlivé rekonstrukci tohoto hotelu v městské památkové rezervaci.

Původní stav lobby a hotelových chodeb napovídá vrstvení dob na budově samotné. Najdeme zde původní honosné materiály jako mramorové podlahy, kvalitní kamenné obklady, dlaždicové mozaiky a umělecká díla (příkladem je vitráž v lobby hotelu) s nespornou hodnotou. Neautorské mladší nánosy takovou kvalitou už bohužel nedisponovaly. Dřevěná obložení s lištováním, které zakrývaly vady a nedostatky způsobené užíváním, se snažily udržet vzhled interiéru v únosné míře, ale nesourodý výsledek již nemohl konkurovat interiérům nových plzeňských hotelů v okolí.

Dispozice a provoz 

Naším úkolem bylo zachovat provozní schéma hotelu, tedy hlavní vstup z Riegrovy ulice a přístup z parkoviště ve dvoře. Dále pak hlukově oddělit sousedící kavárnu, vyřešit důstojný a funkční vstup a zkvalitnit pracoviště recepčních. Prostor samotného lobby hotelu byl velice malý a tmavý, recepce velká, pracoviště neergonomická. Pro zlepšení těchto podmínek jsme promyšleně zmenšili zázemí recepce na nejmenší možnou míru a použili materiály opticky prosvětlující dispozici. Pro zamezení průvanu a hluku byly osazeny automatické dveře navazující na okolní provozy a místo hlavních vstupních posuvných dveří osazeny dveře karuselové.

Materiály

Jak již bylo zmíněno, hlavními materiály v budově jsou kamenné obklady, zejména bílý (Sivec), šedý (Koalg) a černý mramor, keramické mozaikové dlaždice, kovové doplňky a dřevo. Původní mramorová podlaha recepce nešla zachovat vzhledem ke špatnému stavu, nízké otěruvzdornosti a nasákavosti. Proto jsme ustoupili od kamenné dlažby a obkladů a jako hlavní materiál zvolili velkoformátové italské dlaždice o výjimečné velikosti až 1,6 x 3,2 m Statuario (šedobílý mramor) a Marquania (černobílý mramor). Vybrali jsme světlý a tmavý vzor nejvíce podobný původním mramorům. S dnešní technologií 21. století je dlaždice od kamene rozpoznatelná až při důkladném a blízkém zkoumání. Ctíme, že zásoby kamene jsou vyčerpatelné, navíc při porovnání mechanických vlastností, technologických limitů a ceny jsou dostupnějším a trvanlivějším řešením dlaždice. Tyto se stávají nosným motivem architektonického řešení, dva neutrálně zbarvené materiály vévodí celému interiéru, s doplňky teplé mosazné barvy, která vychází z převládajících barev uměleckých děl, dřevěných obkladů a loga hotelu.

Inovativní řešení

Jedním ze speciálních požadavků investora byla možnost zakrytí výlohy recepce před pohledy chodců z ulice v nočních hodinách. Naším inovativním řešením je návrh otočných lamel o výšce 3,5m. V ocelovém pouzdře jsou vsazeny světlá a tmavá dlaždice, každá z jedné strany. Zvolení barvy i natočení je na obsluze recepce dle nálady a potřeby. Je to elegantní a hravý prvek v interiéru, který zároveň dává vyniknout nádherné kresbě kamene – dlaždic, které jsme pracovně říkali: Los nebo Loos ?

Dalším atypickým řešením je návrh recepčního pultu s lustrem. Prostor pro obsluhu recepce a pult samotný, jsou na rozdíl od zbylého prostoru, jen z tmavých dlaždic. Inverzní princip poutá pozornost návštěvníka již při vstupu do lobby. Pult jemně vyčnívá do prostoru a ustupuje směrem do krajů na úroveň okolní stěny. Jednotlivé zářezy jsou osvětleny LED pásky. Výška místnosti 3,5m vyžaduje uzavření recepčního pultu shora pro vyšší bezpečnost a umožňuje tak i další optické zvýraznění. Naším řešením je návrh žiletkového lustru vycházejícího z architektonického ztvárnění fasády. Budova je charakteristická vystupujícími nosnými „žiletkovými“ stěnami , typickými pro architekturu té doby v Čechách. Zároveň se pravděpodobně architektka Gloserová inspirovala vertikálními pilíři naproti stojící katedrály. Tento princip jsme uplatnili i v interiéru, vertikály vymezují prostor obsluhy recepce, ale zároveň nevytváří souvislou neprostupnou hmotu. Žiletky lustru jsou z vnější strany zalištovány pásky mosazné barvy a uvnitř vykrojené a osvětlené LED pásky. Levá část recepčního pultu je nad výškou pracovní desky prosklená a uzpůsobena jako prodejní výloha. Zároveň prosklení slouží jako optická kontrola chodby vedoucí z vnitroblokového parkoviště.   

Závěr

Výsledný dojem z rekonstrukce je jednoduchý, elegantní a funkční prostor lobby, který komunikuje s původním interiérem v budově, přesto s moderním a reprezentativním nádechem. Lištování a střídání dvou dominantních materiálů s neutrálním odstínem doplněné o prvky s teplým zabarvením vychází z principů odpovídajících původní architektuře hotelu. Interiér je poctou Adolfu Loosovi a jeho plzeňským realizacím…...los nebo Loos

 

29.02.2020