REALIZACE INTERIÉRU ZÁKLADNÍ ŠKOLY, PRAHA

REALIZACE INTERIÉRU ZÁKLADNÍ ŠKOLY, PRAHA

 

Podoba učeben a společných prostor nové budovy základní školy na Zličíně měla od samého počátku jasné zadání: střídmé nábytkové vybavení bez přehnané barevnosti. Třídy pro první stupeň jsou rozděleny na výukovou a herní část. Odborné učebny ve vyšších podlažích budovy vyžadovaly jiný přístup, každá z nich se stala skutečnou výzvou pro autory.

(kategorie: Veřejný interiér II; autor a přihlašovatel: Jana Ivančíková, Ing. Zuzana Farmačková, Ing. Václav Charvát, Ing. Miloslav Pašek, MY DVA GROUP a.s., www.mydva.cz, www.skolicky.cz)

V létě 2020 proběhla realizace učeben a společných prostorů nové budovy ZŠ Praha 5 – Zličín, kde jsme se za společnost MY DVA group a.s. podíleli ve spolupráci s architekty na finální podobě interiéru školy. Základním požadavkem architektů bylo střídmé nábytkové vybavení bez přehnané barevnosti, které koresponduje s technikou pro moderní výuku.

V prvním nadzemním podlaží jsme dodávali nábytek do zázemí zaměstnanců a školní jídelny. Jídelnu jsme vybavili stabilními stoly s bílými deskami a doplnili je lehkými plastovými židličkami v neutrálních barvách.

Kmenové třídy pro první stupeň, které se nachází ve druhém podlaží, jsou rozděleny na výukovou a herní část. Do výukové části jsme dodali jednomístné žákovské lavice s možností výškového nastavení. Tyto lavice jsou zajímavé atypickým tvarem desky, díky čemuž je lze sestavovat do různých kompozic a přizpůsobit tak třídu potřebám konkrétní výuky. V herní části jsou umístěny pojízdné policové skříňky ve tvaru osminky s možností sestavení do kruhu, doplněné molitanovými sedáky geometrických tvarů. Ostatní kmenové učebny jsou zařízeny už více klasicky – lavicemi pro dva žáky s odolnou deskou. Lavice i židličky jsou výškově stavitelné. Každá učebna je vybavena policovými skříněmi a s plastovými boxy, které učebny barevně doplňují.

Výzvou pro nás byly odborné učebny ve třetím a čtvrtém podlaží. Tyto prostory jsou svým vybavením zcela odlišné od zbytku školy. První učebna, která si z funkčního i technického hlediska zaslouží největší pozornost, je jazyková laboratoř. Čtyřmístné žákovské stoly, uzpůsobené skupinové výuce, vynikají unikátní výsuvnou středovou částí, jejíž součástí jsou pracovní stanice a doplňky potřebné pro výuku jazyků. Pracovní deska, včetně horní plochy výsuvu, je vyrobena z kompaktní desky, která nám poskytuje lepší tvarové možnosti. Výsuv jednotlivých stolů ovládá učitel z katedry, a uzpůsobuje si tak učebnu potřebám výuky. Díky „uklizení“ pracovních stanic pod kompaktní stolovou desku se třída stává multifunkční a výuka může probíhat i bez potřeby využití techniky.

Dalším specifickým prostorem je učebna přírodních věd. Lavice pro tři žáky disponují uzamykatelnou schránkou, ve které jsou zásuvky se silnoproudem a slaboproudem potřebnými pro pokusy během výuky. Kabely jsou do schránky vedeny skrytě nohou stolu. Součástí učebny jsou i žákům určené pracovní linky po obvodu místnosti s odolnější kompaktní deskou. Vyučující má kromě klasické katedry k dispozici demonstrační stůl s integrovaným dřezem a plynovým ventilem.

Počítačovou učebnu jsme vybavili stoly s možností skrytého vedení kabeláže, díky čemuž působí třída čistě. Pracovní místa jsou vybavena výškově stavitelnými židličkami na kolečkách. Židličky mají ergonomicky tvarovaný plastový sedák, který přispívá ke správnému držení těla.

Zajímavě řešená je i učebna výtvarné výchovy. Zde jsme využili stoly pro čtyři žáky, které mají zvýšenou pracovní plochu z kompaktní desky ve výšce 850 mm, což umožňuje, jak práci v sedě na barových židličkách, tak práci ve stoje. Učebna je dále vybavena pracovním pultem s kompaktní deskou, zásuvkami na výkresy a plastovými boxy na výtvarné pomůcky. Vyučující může díky vizualizéru předvádět na demonstračním stole různé procedury, které se žákům zobrazují na interaktivní tabuli.

Pro žáky je jedním z nejzajímavějších prostorů učebna robotiky pro výuku STEM. Po obvodu učebny jsou dílenské pracovní stoly s deskou z bukové spárovky pro práci ve dvojicích, kde si žáci sestavují a programují roboty. Střed učebny tvoří pracovní stůl se sníženou výškou 600 mm, díky čemuž mají žáci lepší viditelnost po celé ploše během práce s robotem. Pracovní plochu tvoří popisovatelná deska, na které žáci určují fixem dráhu robota. Stůl je také možné osadit speciálním herním polem. Spodní skříňky umožňují uložení robotických součástek.

Ve čtvrtém podlaží se nachází knihovna. Knihy jsme umístili nejen do stacionárních regálů v zadní části místnosti, ale také krytů radiátoru a do mobilních „věží“. Ty mohou být libovolně přesunuty a zároveň jsou díky své stabilitě pro žáky bezpečné. Součástí knihovny je studijní prostor s lavicemi atypických varů, které lze libovolně seskládat např. do tvaru kruhu nebo vlnky. Žáci nemusí nutně sedět u stolu, ale mohou využít čalouněné sedáky a pohodlně se usadit na zemi.

05.04.2021