MATEŘSKÁ ŠKOLKA A ZÁKLADNÍ ŠKOLA, HOSTAVICE

Soukromá základní škola spojená s Montessori mateřskou školkou byla umístěna do budovy zámku z druhé poloviny 19, století, který byl postaven v novorenesančním stylu. Záměrem autorů bylo propojit interiér s nádherným exteriérem zámeckého parku. Interiér zámku byl očištěn od předchozích zásahů a prostor se co nejvíc otevřel, aby působil vzdušně.

(kategorie: veřejný interiér II; autor a přihlašovatel: MgA. Matúš Opálka, OPÁLKA DESIGN, www.opalkadesign.com)

Zámek, ve kterém se škola a školka nachází, byl postaven v 2. polovině 19. století v novorenesančním stylu jako součást velkostatku Kolmana. Po 2. světové válce byl zámek upraven pro školní účely. Na začátku fungoval zámek jako mateřská školka a škola pro první stupeň. Následně byl upraven na Vysokou školu tělovýchovy a sportu. My jsme školu zrekonstruovali pro účely soukromé základní školy Be Open spojenou s Montessori mateřskou školkou Be Happy.

Škola je situována do velkého zámeckého parku plného stoletých stromů. Naším záměrem bylo proto propojit tento krásný exteriér a jeho energii s interiérem a zároveň nechat v prostoru vyniknout původní prvky, které se nám podařilo dochovat a zrenovovat, jako například původní dveře nebo žulové schody, parkety v učebnách, původní cementovou dlažbu, ale i odhalit původní klenby a dekorační římsy, které jsme u vstupu doplnili novými štukatérskými lištami na stěnách, jež dotvářejí a umocňují první dojem ze vstupu do historického zámku. Hlavním záměrem bylo též podnítit děti k hravosti a kreativitě, aby se cítily ve škole příjemně, a to krásné okolí a budova, ve které se nacházejí, bylo pro ně inspirativní a motivovalo je ke kreativitě, tvořivosti a výuce.

Interiér zámku měl před rekonstrukcí mnoho vrstev a zásahů, které nebyly velmi povedené
a nezohledňovaly důležitost a historii budovy. Prostor byl rozdělen na mnoho malých místností příčkami, které vytvořily instituce před námi. My jsme zámek vyčistili od těchto zásahů a dispozici jsme navrátili do původního stavu a celý interiér co nejvíce otevřeli, aby působil vzdušně, útulně, ale stále velkolepě, jak přináleží stavbě tohoto typu.

Zrekonstruována byla kompletně dvě poschodí, kde se v přízemí v levém křídle zámku nachází školka se samostatným vstupem, šatnami, záchody, místností na spaní, kuchyní, jídelnou a velkou hernou. Ve druhé polovině zámku je samostatný vstup do školy, šatny, kavárna, výdej jídla se zázemím, a samozřejmě hygienické zázemí. V druhém patře jsou čtyři velké učebny, toalety, chodba a tělocvična.

Snažili jsme se interiér pojmout hravě, ale vyhýbali jsme se používání výrazných barev na stěnách nebo používání barevného nábytku, jak bývá zvykem ve školách, naopak jsme ponechali prostor čistý a používali přírodní materiály dřevo, cihly a samotnou hravost jsme dodali do interiéru ve formě dekorací jako jsou oblaka nebo origami ptáci, kteří se přirozeně pohybují a dodávají prostoru živost, hravost a svobodu. Zároveň tak opticky snižují strop, aby se děti ve velkém prostoru s vysokými stropy necítily pohlceny. Ptáci přelétávající chodbami tak umocňují způsob výuky a vedení dětí v této svobodné škole.

Zadáním klienta bylo vytvořit otevřený, vzdušný a funkční prostor, který bude sloužit nejen dětem, ale i všem zaměstnancům školy. Vytvořit oddechové zóny i zóny společného setkávání učitelů, dětí i rodičů. Jednou z takových zón je místnost námi zvaná kavárna, která slouží všem. Dětem, rodičům i učitelům. Je to místo společného setkávání. Děti si tu sami udělají čaj nebo připraví svačinu. Rodiče si mohou dát kávu před odchodem do práce, anebo posedět při společném rozhovoru s učitelem a dítětem. Další zónou jsou čtenářské koutky, které podněcují děti k relaxaci a čtení. Tělocvična/společenská místnost, která je ústřední místností školy, slouží pro společné skupinové akce, ale i k výuce.

Velmi zásadní byl aspekt nejen krásy, ale i funkčnosti, museli jsme dbát na bezpečnost dětí a zároveň jsme kladli důraz na správně navržené světelné podmínky, lavice jsou pohyblivé, aby i samotné děti mohly upravit místnost podle potřeby, mohly sedět a pracovat za stolem anebo pracovat skupinově na projektech na zemi či na koberci. Vše jsme samozřejmě úzce konzultovali s pedagogy a navrhovali prostor společně s nimi, aby byl funkční a praktický pro všechny.

Jednou z hlavních myšlenek školy je, vést děti k převzetí zodpovědnosti za svoje učení a chování. Být uvědomělý. K tomu též směrovaly myšlenky při rekonstrukci. Estetičnost a čistota celého prostoru, ve kterém děti tráví většinu svého času a působí na ně, nám připadá jako velmi důležitá, protože věříme v to, že estetické prostředí dětí a jejich názor na to, co je "pěkné", formuje.

22.09.2020

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNEŘI KATEGORIÍ

HLAVNÍ PARTNEŘI

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše