PAMÁTNÍK JANA PALACHA, VŠETATY

Rodný dům Jana Palacha byl proměněn ve výtvarný objekt a byla k němu připojena novostavba pavilonu historické expozice a kontemplační zahrady. Jelikož se nedochovaly žádné autentické prvky z Palachova života a dům byl přestavěn, je jeho forma abstraktní a symbolická. Návštěvník prochází skrze symboly, které jsou vloženy do architektonické a výtvarné vrstvy.

(kategorie: Veřejný interiér II; autor a přihlašovatel: doc. Ing. arch. Miroslav Cikán a doc. Ing. arch. Pavla Melková, PhD., spolupráce Ing. arch. Vojtěch Ertl a Ing. Pavel Košťálek, MCA ATELIER, s.r.o., www.mca-atelier.com)

Památník se nachází v centru Všetat a skládá se z rodného domu Jana Palacha, proměněného ve výtvarný objekt, novostavby pavilonu historické expozice a kontemplační zahrady. Návrh vzešel z 1. místa v architektonické soutěži. Protože původní rodný dům byl přestavěn a nedochovaly se žádné autentické prvky z Janova života, forma památníku je abstraktní a symbolická. Smyslem je předat poselství Palachovy oběti. Její význam spočíval v zasažení lidí. Stejně tak je cílem památníku kromě informování návštěvníka jeho zasažení. Přes vnímání, prožití, procítění a pochopení. Památník je symbolem situace, kdy do života země zasáhla hrana a s ní výzva. Zdůrazňuje význam činu spočívající v uslyšení dějinné výzvy jednotlivcem a vyzdvihuje tak v univerzální rovině platnost Palachova činu i pro současnost. Odkazuje nás k naslouchání výzvám dneška a osobní reakci na ně. Návštěvník prochází skrze symboly, které jsou vloženy do architektonické a výtvarné vrstvy. Ostří hrany zla proťalo dům zvenčí, rozvrátilo společnost, domov, rodinu, vnitřní svět člověka. Ale zároveň bylo silou hodnoty domova a oběti člověka zastaveno. Stůl, který zadržel klín zla, je poctou rodině a matce. Dům je vpádem hrany vyprázdněný. Zaslepená okna jsou rozhraním mezi osobním postojem a přístupem společnosti. Škvíry jsou sledovacími špehýrkami zvenčí i nadějí paprsku světla zevnitř. Torzo schodů vede k neexistujícímu Janovu pokoji. Dveře, kterými odešel v den oběti, jsou už navždy jen dveřmi odcházení. Pod vlajkou procházíme, stejně jako pod ní ležel Jan. Místnost reflexe je prostorem pro uměleckou odpověď na výzvu od současných umělců, formou obměňované výstavy jednoho díla. Charakter památníku, kde nositelem významového odkazu je prostor architektury sám o sobě, je příkladem komunikační schopnosti architektury.

21.09.2021

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNEŘI KATEGORIÍ

HLAVNÍ PARTNEŘI

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše