Brněnský rodák Bohuslav Fuks vyprojektoval funkcionalistickou budovu hotelu Avion na unikátně úzké parcele v roce 1928. Návrh čtyř vzorových pokojů byl inspirován stylem Bauhaus, jak barevností, tak nábytkem. Celý koncept odkazuje na české výrobce kovového nábytku v meziválečném Československu.

Jednou z význačných staveb českého funkcionalismu je brněnský HOTEL AVION. Spolu s vilou Tugendhat jsou to jediné dvě Národní kulturní památky v České republice v tomto stylu. Hotel Avion vyprojektoval na unikátně úzké parcele brněnský architekt Bohuslav Fuchs, jenž na rozdíl od autora Vily Tugendhat je znám spíše doma než v zahraničí. A je to škoda, protože jeho stavby mají evropskou úroveň.

Přesto na nepříliš vhodné parcele jde o výjimečnou stavbu navrženou pro hotel, bar, restauraci a kavárnu. Dokončeni stavby bylo zrealizováno v roce 1928 s tím, že je více než jisté, že interiéry už arch. Fuchs neřešil, proto byl nábytek již v tehdejších dobách v jistém rozporu s funkcionalistickým vzhledem objektu. 

Hotel Avion prošel řadou individuálních úprav, často ne příliš šťastných. V roce 2005 hotel získal nový majitel. Rekonstrukce se díky finanční náročnosti a jisté nerozhodnosti majitele táhne prakticky od té doby. Na stavební úpravě se podílela arch. Jiřičná s tím, že ne vše, co naprojektovala, bylo zrealizováno ale došlo k zásadní změně ve standardu hotelové část.

Změnil se počet pokojů, byla doplněna hygienická zařízení pro každý pokoj, což v původní stavbě nebylo. Tehdy byly hygienická zařízení kombinovaná (umyvadlo ve skříni a ostatní společné pak na chodbě) což by dnes působilo jako hodně velká zvláštnost.

Společnost AMOS Design navrhla řešení projektové části a vstupního lobby. Z tohoto konceptu byly zrealizovány čtyři vzorové pokoje. Toto proběhlo v mimořádně krátkém čase koncem roku 2019. Návrh čtyř vzorových pokojů byl inspirován stylem Bauhaus a celý koncept připomíná také české výrobce kovového nábytku mezi dvěma světovými válkami v Československu.

Ze strany majitele byl vyvíjen značný tlak na cenu, ale nejen proto jsou pokoje jednoduché, účelné. Jsou nejen funkční, jednoduché a stylové a v provedení takovém, aby vhodně vyplnily mezeru na hotelovém trhu v Brně. Navíc takový hotel v duchu architektonické avantgardy s důsledností na detail a stylový koncept není zrealizován v celé Evropě. Pro návštěvníky ostatních funkcionalistických památek by to bylo jen naprosto logické doplnění jejich pobytu v Brně.

Vzorové pokoje odkazují nejen původními prvky kovového nábytku od československých výrobců třicátých let minulého století, ale i barevností a nábytkem navrženým ve stylu na období Bauhausu a jsou příspěvkem firmy Amos design ke stému výročí Bauhausu. Podařilo se také zajistit unikátní pružné křeslo ze 30.let, které mělo nést jméno hotelu a není dosud uvedeno v žádném ze známých katalogů kovového nábytku. Autorem mohl být Marcel Breuer a nebo Mart Stam a výrobcem některá z pěti velkých firem působících na Československém trhu. Je velkou škodou, že veřejnost nalezené křeslo v hotelu neuvidí, neboť by to byl unikátní důvod, proč také objekt navštívit. Návrh interiéru měl být doplněn tématikou České Avantgardy, předválečného Brna, a to nejen na pokojích ale i v restauraci.

V jednotlivých pokojích se střídají výrazné barvy Bauhausu nejen na stěnách ale i v použitém materiálu na nábytku či židlích a dalších prvcích. Prostor je doplněn zařízením toalet a dalšími prvky tak, aby vyhovoval dnešním požadavkům, a přitom respektoval původní styl.

Vzorové pokoje měly sloužily jako vzor pro další realizaci hotelové části postup v objektu nicméně spolupráce s majitelem objektu není dost dobře možná.

- Pokoje, jež jsou umístěny do vnitrobloku hotelu a směrem do zadního traktu mimo poslední podlaží (4-9) měly být řešeny tak jako vzorové pokoje. Kde by to bylo možné mělo být osazeno křeslo AVION.

- Pokoje s původními okny umístěné do ulice od 8 do 5 podlaží měly mít podobný styl nábytku stejný jen barevnost měla být zmírněna a mělo být umístěno více dřevěných ploch, doplněno také křesly AVION

- Tři pokoje umístěné v 9 a 10 podlaží měly být věnovány světovým osobnostem, které mají něco společného s Brnem a předválečnou architekturou.

MIES VAN DER ROHE SUITE – hladké jednoduché plochy, materiál dřevo světlé s výraznou kresbou, jednoduché prvky s perfektními detaily, na zemi na zelené podlaze Peršan. Dobová svítidla. Stylový nábytek navržený v Miesovském duchu, postel dřevěná se soklem, skříně zavřené s panty atd.

Materiál: koženka, chrom, dřevo, koberec světlý závěs šantung na oknech a doplněno blackoutem. Jako perlička zde bude velký dalekohled namířený na vilu Tugendhat a na stěně nějaké materiály odkazující k Tugendhatu

LE CORBUSIER SUITE – jednoduchý dřevěný nábytek s výraznými barevnými plochami (žlutá, zelená, modrá). Křesla a stolky od Le Corbusiera , doplněno dobovými svítidly. Na stěně velká malba Moduloru od Le Corbusiera aby si každý host mohl srovnat svou postavu s uvedeným kánonem. Zarámované fotografie architekta s autorem Avionu apod. Doplněno informacemi o jeho návštěvách Brna a Zlína.

 BOHUSLAV FUCHS – největší pokoj v 9. podlaží otočený do ulice. Nábytek bude řešen v provedení chroma dřevo dle Fuchsových dobových interiérů. Barevnost podlahy modrá doplněna ještě barevností koberce. Dobový nábytek a svítidla. Doplněno drobným manuálem, kde jsou všude významné stavby autora. Plus další foto Bohuslava Fuchse s Le Corbusierem

29.02.2020

Partneři

OFICIÁLNÍ VŮZ

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNER KATEGORIE

HLAVNÍ PARTNEŘI

OFICIÁLNÍ SPONZOR ČASOMÍRY

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše