13.03.2018

TOALETY HOTELU PRUSÍK

Číst více

kategorie:
Veřejný interiér I

autor a přihlašovatel:

Petra Velíšková, MFA, LÉČEBNÉ LÁZNĚ KONSTANTINOVY LÁZNĚ, a.s.

TOALETY HOTELU PRUSÍK

Výzdoba dámských a pánských toalet v Konstantinových Lázních měla být oslavou “české tradice záchodové lidové slovesnosti”. Z dostupných zdrojů byly vybrány ty, které by nejlépe odpovídaly stanoveným parametrům. Následně byly záchodové hlášky přepsány a uspořádány tak, aby vytvářely souvislý vzor.

ZADÁNÁ INVESTORA:
FUNKČNÍ POŽADAVKY WC I

- navýšení kapacity toalet
- vytvořit bezbariérové WC a samostatné WC se šatnou pro personál kavárny

- zajistit velkorysejší prostor pro pohodlné užívání – původně stísněné dispozice
- zajistit efektivní odvětrání prostoru – původně okna do uzavřeného prostoru, zápach

FUNKČNÍ POŽADAVKY WC II
- k rekonstrukci WC II bylo přistoupeno z důvodů nutnosti zazdění původního vstupu WC 1.07

- zazdění bylo nezbytné pro instalaci PP dveří na chodbě hotelu, na základě nového PBR
- výše uvedeným požadavkům musel být přizpůsoben celý návrh

- v rámci rekonstrukce bylo zároveň řešeno odvětrání pisoáru na pánském WC

ESTETICKÉ POŽADAVKY

- velký důraz na estetiku a dekorace – lázeňská elegance v moderním podání
- návrat k velkorysejšímu dispozičnímu řešení budov lázeňského typu z období přelomu 19/20st.

- nadčasovost, elegance, jednotný styl s již zrekonstruovanými prostory v budově hotelu
- zajímavý požadavek:
— “na to, jak důležitou roli pro naše pohodli WC má, je neprávem opomínán jeho interiér “
— “rehabilitovat” WC interiér
— zařadit elementy humoru a edukace související s vylučováním a stravováním

STAVEBNÍ ČÁST
SPECIFIKA REKONSTRUKCE WC I:
-  v případě WC I bylo zásadním rébusem najít a následně vyhradit prostor pro splnění zadání
-  přizpůsobení prostoru si vyžádalo citelné stavební úpravy:

— rozsáhlé bourací práce

— tvorba nových rozvodů vody, odpadu, elektro i VZT
— šibeniční termín, rekonstrukce probíhá za plného provozu, přičemž na 2. NP budovy sídlí JIP

SPECIFIKA REKONSTRUKCE WC II:
- z důvodu špatného stavu polopříček mezi WC kabinami bylo nezbytné kompletně vybourat

POUŽITÉ PRVKY
- důraz na nadčasové prvky sanitární keramiky a obkladu/dlažeb
- dekorativní vzor pokládky obkladu/ dlažby
- listovani a detaily z lakované MDF
- záchodové kabiny jsou v horní části uzavřeny nadsvětlíkem, který brání síření zápachu

DEKORACE

WC I: ZÁCHODOVÁ POETIKA
“Nápisy na zdech popřípadě dveří WC je určitá forma komunikace návštěvníků daného zařízení. Nápisy se většinou jen zřídka kdy vyskytují v domácích WC, velice hojně jsou však k nalezení na WC veřejných. Jednoduše lze nápisy na WC rozdělit zhruba do pěti kategorií: informativní, varovné, básně, budovatelské zábavné a vzkazy”
zdroj: Necyklopedie
Výzdoba dámského a pánského WC měla být oslavou “české tradice záchodové lidové slovesnosti”. Z internetových zdrojů, které se zabývají sběrem a evidencí autentických záchodových nápisů byly vybrány ty, které nejlépe odpovídaly stanoveným parametrům (autor muž, soulad obsahu s místem a cíl. sk, platnost sdělení, humor, zohledněna četnost výskytu/popularita mezi autory). Následně byly záchodové hlášky přepsány a uspořádány tak, aby vytvářeli souvislý vzor.
Vzor byl následně instalován na stěny pánského WC. Na dámském WC byly instalovány ilustrace, které doplňují vzor – Portréty dam, kterým pánové adresují své vzkazy na svých toaletách. PS: Zmíněné propojení obou záchodů mělo zůstat vzájemně utajeno druhému pohlaví.

WC II: ZRCADLO “5 RAD PRO MUŽE A JEDNA RADA PRO ŽENY”
Rekonstrukce si vynutila vytvoření společné “předsíňky” pro pánský a dámský záchod.
Vznikl tak prostor, kterým procházejí jak muži, tak ženy a této vlastnosti jsme se snažili využít při hledání vhodného edukačního obsahu (viz. zadání). Výsledkem je “5 Rad pro muže, jak si prodloužit život”. Záměrem je aby se muži seznamili s možnostmi zlepšení své fyzické kondice a případně se pobavili pohledem do zrcadla. .. Od žen se očekává, nejen že se seznámi s radami urcenymi mužům,  ale především budou iniciovat a dohlizet na jejich plnění u svých partnerů.
I v tomto případě koncept dekoraci vycházi nejen z dispozic prostoru, ale i z dizpozic ženského a mužského elementu.

REAKCE

Zatímco při tvorbě návrhu a jeho realizaci jsme se domnívali, že nový interiér hosty lázní pobaví, opak se ukázal být pravdou dnem zahájení provozu WC 1. Výzdoba WC se významně dotkla hlavního lázeňského lékaře, který její obsah označil za “pornografický” a “obscénní” zorganizoval podpis protestní petice mezi pracovníky společnosti Léčebné lázně Konstantinovy lázně a následně vyzval k podpisu i občany obce Konstantinovy lázně. Zároveň byl vyvíjen tlak na vedení společnosti, aby dekorace nechalo odstranit. Následně vzniklo v místě klima, které v podstatě nedovolovala nikomu ze zaměstnanců s výzdobou WC souhlasit nebo se ji dokonce nahlas zasmát. Nebylo tedy možné nějaký čas ani ověřit, že hlášky na WC fungují.

Věci pomohlo a atmosféru uvolnily až otištěné články (Tachovský deník a Blesk), vzniklé paradoxně na základě aktivity pohoršené návštěvnice lázní. Tyto články již připouštěli humorný aspekt projektu a zároveň citovaly i pobavené reakce hostu. Toalety si tak odbyly svých 5 minut slávy, ale zachování dekorací ještě jisté není.

“Málokdy se najde tolik zasvěcených názorů, jako když se jedná o hovno.”

Číst více

Partneři

OFICIÁLNÍ VŮZ

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNER KATEGORIE

HLAVNÍ PARTNEŘI

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše