kategorie:
Veřejný interiér II.
akad. arch. Vanda Štěpánová, ATELIER ŠTĚPÁN s.r.o., www.atelier-stepan.cz
fotograf:
Petra Závodná a Libor Stavjaník
EXPOZICE ARCIBISKUPSKÉ GARDY V MLÝNSKÉ BRÁNĚ, KROMĚŘÍŽ
Expozice zábavnou formou pojednává o životě a náplni práce gardistů. Jsou eliminovány neosobní formy předávání informací, jako informační tabule, klasické prosklené vitríny a figuríny. Návštěvník se ocitá v autentickém prostoru, s dobovým nábytkem a vybavením, který může běžně použít – posadit se, listovat ve vystavených dokumentech nebo si vyzkoušet uniformu.
Jedná se o obnovu Mlýnské brány a Gardisky, citlivě v duchu své historie. Gardiskou je nazýván soubor objektů, nacházejících se mezi věží Mlýnské brány a západním nárožním rizalitem arcibiskupského zámku.
Soubor řešených staveb je součástí středověkého opevnění města Kroměříže. Následně prošlo mnohými úpravami a přestavbami, zejména v barokním období. Výraznou úpravu souboru navrhl architekt Anton Arche v 19. stol. S drobnými změnami se tato klasicistní podoba zachovala až do dnes.
Architektonické řešení vnitřních povrchů je řešeno v tradičním duchu, klasických materiálech – masivní dřevo, pískovec, vápenné omítky a nátěry.
Původní truhlářské i zámečnické výrobky jsou restaurovány dle restaurátorských záměrů. Jen výplně dveří a oken v 1.NP a mezipatře Gardisky, které pocházely z 80.let min. století, byly nahrazeny novými.
Železobetonová vestavěná konstrukce trafostanice ze 40. let min. století, která se nacházela v 1.NP v části Gardisky u Mlýnské brány, byla demontována. Na jejím místě se doplnil dřevěný trámový strop, trámy do původních kapes ve zdivu.
Do prostoru se vložila dřevěná vestavba, inspirovaná trafikami z doby, kdy gardista Bedřich Fiala psal svůj deník. Vestavba obsahuje pokladní a informační pult, dále toalety pro návštěvníky a úklidovou komoru.
Expozice zábavnou formou pojednává o životě a náplni práce gardistů. Jsou eliminovány neosobní formy předávání informací, jako informační tabule, klasické prosklené vitríny a figuríny. Návštěvník se ocitá v autentickém prostoru, s dobovým nábytkem a vybavením, který může běžně použít – posadit se, listovat ve vystavených dokumentech nebo si vyzkoušet uniformu. Informace k expozici, vystavené exponáty jsou obsaženy přímo v upraveném nábytku, v původních obrazových rámech na stěnách, nebo jsou přímo napsány na stěnách dobovým rukopisem.