13.03.2022

PŘEDSÁLÍ RUDOLFINA, PRAHA

Číst více

kategorie:
Veřejný interiér II

autor a přihlašovatel:

Lenka Míková a Martin Surovec, LENKA MÍKOVÁ ARCHITEKTI, www.lenkamikova.com a ČESKÁ FILHARMONIE, www.ceskafilharmonie.cz 

fotograf:
Tomáš Souček

PŘEDSÁLÍ RUDOLFINA, PRAHA

Vstupní foyer s výstavou o historii budovy, poslechový salonek a obchod se suvenýry v předsálí Dvořákovy síně se dočkaly obnovy. Nová vrstva se snaží nepřebíjet historickou architekturu, ale vhodně ji doplnit a akcentovat. Respektuje místo také jako důstojné sídlo České filharmonie.

Náš návrh pro interiér předsálí Dvořákovy síně v Rudolfinu vznikal s respektem k původní architektuře budovy i k nadčasové hodnotě a důstojnosti České filharmonie. Záměrem bylo daný historický prostor vizuálně nepřebíjet ale spíše akcentovat, zároveň doplnit o nové využití uceleně, funkčně a současně. Tomu pomáhá efekt zrcadlení a volba materiálů, které se už nějak v budově vyskytují – primárně leštěná mosaz a tmavá dřevěná dýha. Tvarování nových prvků vychází z půdorysu řešených prostor a navazuje na ornamenty v původní kamenné podlaze.

Projekt navazoval na výhru ve vyzvané soutěži pořádané v roce 2018 - 2019 organizací Czechdesign. Celkový záměr akce bylo otevřít prostory předsálí i mimo konání koncertů jako určitou extenzi veřejného prostoru s nabídkou nových funkcí. Zadání od České filharmonie požadovalo předělat obchod se suvenýry, doplnit možnost poslechu hudby a výstavu o historii budovy. Inspirací k návrhu nám byl pokorný přístup jinak avantgardního architekta Karla Pragera při generální rekonstrukci budovy v 90.letech 20.století.

Nový interiér tvoří celkem tři propojené části – dva krajní salonky, Bělohlávkův poslechový salonek a obchod se suvenýry Rudolfinum shop, a střední foyer s výstavou. Její instalaci tvoří dva volně stojící vertikální objekty, zdánlivě monolitické mosazné obelisky. Při průchodu k šatnám svou kratší stranou zrcadlí historický prostor a lákají návštěvníky k sobě i k salonkům. Obsah výstavy nesou podsvícené panely na delších stranách objektů kryté zlatavým reflexním sklem, historické fotografie a texty vystupují jakoby z hloubky panelu v několika vrstvách. Díky stmívatelnému podsvícení jde panely rozzářit a tím výstavu zdůraznit, anebo přizpůsobit dění. Naším záměrem bylo vytvořit svébytné objekty se vztahem k prostoru, ne pouhé nosiče informací. Na koncepci expozice spolupracovala designérka Miroko Maroko, která měla na starosti kompletní grafické řešení výstavy. Foyer doplňují dřevěné lavičky s mosazným soklem.

Salonku s obchodem se suvenýry na pravém konci foyer dominuje centrální oktogonální stůl zrcadlící ornament dlažby v mosazném povrchu, který stejně jako dřevěné výstavní stěny v okolních nikách umožňuje různé variace prodejní expozice. Prodejní pult s pokladnou je přisazený k výstavní stěně v nice mezi dveřmi pro dobrý kontakt prodejce se zákazníky i celkový přehled. Tmavá dřevěná dýha a plná záda výstavních stěn celý prostor vizuálně sjednocují, rastr konstrukce je naopak člení na různě velká pole, aby se různorodé produkty vzájemně nerušily.

Podobné radiální řešení má i poslechový salonek na opačném konci foyer, který nabízí se na chvíli posadit, začíst se do publikací nebo si užít hudby z repertoáru filharmonie dle vlastního výběru. To umožňují sluchátka a tablet s aplikací na výběr skladeb integrované v područkách tří sametových sedaček, záměrně lehce předimenzovaných. Jedna dřevěná lavice mezi dveřmi nese na zvýšených zádech poličku s knihovnou a nástěnné lampičky.

Všechen vestavný nábytek se skrz své materiály a tvarování snaží do historického prostoru zapadnout a působit nerušivě.

Malým dodatkem projektu se stalo ještě nové řešení usazení busty Antonína Dvořáka hned u předsálí včetně návrhu jejího soklu. Busta původně osazená pietně na poličce na stěně proti středovému průchodu z předsálí se nově posouvá do úrovně lidských očí na volně stojící sokl odražený od stěny. Výklenek za ní je vyčištěn od dekorací, pouze s výmalbou a novým popiskem v rámci nového navigačního systému (autoři 20YY designers - P. Bosák, R. Jansa). Kamenný sokl busty má jednoduchý tvar, jemný detail tvoří zkosení v horní části pro uvolnění brady busty a potlačení stínu. Spodní část soklu je leštěná a lehce zrcadlí okolí, horní matná pískovaná naopak neruší samotnou bustu. Jako materiál byl zvolen šluknovský syenit, který se tmavým odstínem a zrněním nejblíže podobá okolním pilířům v sále a soklům u podlahy – tím se podstavec busty do prostoru začleňuje. Na návrhu a pak i samotné realizaci spolupracoval akademický sochař doc. Pavel Míka.

Materiály

Leštěná mosaz – opláštění výstavních panelů ve foyer a centrálního stolu v obchodě se suvenýry, sokly laviček, sedaček i prodejních stěn

Tmavě mořená dubová dýha – lavičky a lavice na čtení, prodejní stěny a pult a vnitřek stolu v obchodě se suvenýry

Sametové polstrování – sedačky na míru s integrovaným poslechovým systémem

Číst více

Partneři

OFICIÁLNÍ VŮZ

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNER KATEGORIE

HLAVNÍ PARTNEŘI

OFICIÁLNÍ SPONZOR ČASOMÍRY

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše