05.04.2021

EPO1 V TRUTNOVĚ

Číst více

kategorie:
Interiér roku Somfy

autor a přihlašovatel:

Ing. arch. Ivo Balcar, Ing. arch. Michal Ježek, Ing. Jan Řehák, spolupráce Ing. arch. Aleš Krtička a Ing. arch. Jana Máslová, ATELIER TSUNAMI s.r.o., www.atsunami.cz

EPO1 V TRUTNOVĚ

Investoři se rozhodli přeměnit industriální areál bývalé parouhelné elektrárny na prostory galerie moderního umění EPO1. Historický průmyslový areál postupně prochází proměnou v osobité výstavní prostory. Interiér vedení galerie je pojednán minimalisticky, transparentně a vzdušně.

Prostory pro vedení galerie reprezentují „nultou etapu“ vyjímečného záměru vytvořit v Trutnově kulturní centrum evropského významu. Zakladatelé, manželé Kasperovi, se rozhodli industriální areál původně parouhelné elektrárny v Poříčí u Trutnova zpočátku 20. století přeměnit v prostory galerie moderního umění EPO1. Nutno zmínit, že záměr je vlastní iniciativou „donátorů umění“ a není spolufinancován z dotačních titulů. Historický průmyslový areál postupně prochází proměnou v osobité výstavní. Ty ponesou především pečlivě zachovanou atmosféru původního industriálu, do které ovšem vkládáme i zcela soudobé architektonické prvky a špičkové technické vybavení.

Prostory pro vedení galerie se nacházejí v třetím podlaží celkem sedmipodlažní budovy. Dispozice kancelářského traktu objektu byla kompletně „očištěna“ o nános příček a bylo ponecháno pouze nosné zdivo. V průběhu bouracích prací byly objeveny zazdívky původních oken na jedné ze stěn, čímž byla poodhalena do té doby nejasná etapovitost výstavby. Výklenky původních oken jsou vyloženy slzičkovým plechem, nasvětleny a čekají na osazení menších uměleckých instalací. Původně štítová stěna nacházející se nyní v interiéru byla očištěna na režné zdivo a tam kde to stav zdiva dovoloval, byla takto pietně ponechána. Tímto objevem jsme s nadšením vzdali v interiéru hold „industriální cihelné architektuře“ první poloviny dvacátých let minulého století. Tu nyní prozatím reprezentuje hlavně exteriér sedmipodlažní elektrárny, jíž bude v dalších etapách konverze navrácen původní lesk. Pro zachování cihelné fasády bylo navrženo interiérové zateplení prostor.

Interiér vedení galerie je pojednán minimalisticky, transparentně a vzdušně. Převládají monochromatické odstíny, které nechají vyniknout uměleckým artefaktům a drobným industriálním detailům. Tím je například zmíněná režná cihelná stěna, repasované pískovcové vstupní schodiště, hliníková okna s izolačním trojsklem se subtilními rámy, jež vizuálně ctí původní tabulková okna. Původní vyšší podhledy jsou ztmaveny včetně přiznaně vedených instalací. Svěšené podhledy jsou primárně navrženy k řešení prostorové akustiky a zakomponování víceokruhových lišt pro nastavení libovolné světelné atmosféry (zohlednění instalace umění). Jako decentní připomínka původní funkce budovy – elektrárny - jsou svěšená svítidla v zasedací místnosti realizována z porcelánových vysokonapěťových izolátorů. V centrálním prostoru pak do soudobého interiéru promlouvá repasované průmyslové svítidlo, symbolicky první odstrojené z původně turbínové haly, v níž dnes probíhají práce na přeměně v hlavní výstavní prostor budoucí galerie výtvarného umění.

Interiér je šitý na míru úspěšnému majiteli prosperujících firem, který si plní svůj sen a další dráhu svého života chce věnovat své celoživotní vášni – výtvarnému umění. Jeho firmy se zabývají přesnou kovovýrobou, zadáním byla čistá minimalistická architektura. Zároveň bylo zadáním, že se nebude jednat pouze o studenou kancelář, ale prostor bude „útulný a obyvatelný“ i nad rámec pracovní doby. Dřevěná podlaha z běleného dubu dodává interiéru na obytnosti, neubírá však na světlosti, s níž byl tento materiál pečlivě volen.

Dispoziční řešení zázemí galerie je až lapidárně prosté. Centrální prostor slouží jako vstupní lobby, zároveň jako recepce s kancelářským pracovištěm poskytujícím servis třem manažerům / kurátorům nové galerie. Většina dělících příček je navržena jako skleněná bezrámová s důrazem na prosvětlení prostor denním světlem. Kontakt všech místností s centrálním prostorem je maximální. Pevné příčky pak cíleně cloní vzájemným pohledům mezi manažerskými pozicemi. Zároveň plné příčky slouží jako bílé výstavní panely s dobrými světelnými parametry, některé ještě čekající na ten správný exponát. Pro příležitostná jednání je součástí dispozice zasedací místnost a minimální zázemí kanceláří orientované při schodišti.

Výběr nábytku navazuje na cíleně monochromatické pojetí interiéru – kombinuje leštěný hliník, lakované sklo, bílé lakované povrchy, tmavě šedé čalounění.

Základní rozměry interiéru stavby jsou 12,3 x 14,3 m.

Číst více

Partneři

OFICIÁLNÍ VŮZ

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNER KATEGORIE

HLAVNÍ PARTNEŘI

OFICIÁLNÍ SPONZOR ČASOMÍRY

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše