05.04.2021

FRESHLABELS

Číst více

kategorie:
Veřejný interiér II

autor a přihlašovatel:

Ing. arch. Lenka Míková a Ing. arch. Anna Matoušková, LENKA MÍKOVÁ ARCHITEKTI s.r.o., www.lenkamikova.com a FRESHLABELS s.r.o., www.freshlabels.cz

fotograf:
Alex Shoots Buildings

FRESHLABELS

Česká značka, která zastupuje a nabízí výhradně udržitelné značky a produkty, otevřela na Letné svůj největší obchod. Zadáním pro autory bylo vymyslet funkční interiér z hlediska prodeje, ale především odrazit téma udržitelnosti i do samotného interiéru obchodu. Výběr jednotlivých materiálů, jejich kombinace, celková variabilita a flexibilita byly pro interiér zásadní.

Freshlabels Sustainable Store na Letné je v pořadí pátý a co do velikosti největší obchod české značky Freshlabels, která zde zastupuje a nabízí výhradně udržitelné značky a produkty, které jsou šetrné k životnímu prostředí a získaly od Freshlabels takzvaný Sustainable Tag. Navazuje to na celkovou filosofii značky Freshlabels a její dlouhodobou snahu o podporu udržitelnosti a odpovědnosti v módním průmyslu. Konkrétně sortiment obchodu na Letné zahrnuje vše od oblečení, bot a spodního prádla po kosmetiku, doplňky a batohy od zhruba 30 značek. Zadání bylo nejen vymyslet funkční interiér z hlediska prodeje, ale především odrazit téma udržitelnosti i do samotného interiéru obchodu. Kromě něj vznikl v domě na Letné i menší hub, do kterého Freshlabels přesunul své kanceláře, součástí záměru je i koncept Freshlabels Loop neboli second-handový odkup použitého funkčního zboží. Naše spolupráce navazovala na předchozí úspěšnou realizaci Freshlabels Store v Berlíně o rok dříve.

Největší výzva zadání bylo právě téma udržitelnosti - jak k tomu přistoupit originálně a pokud možno pravdivě, nespadnout do klišé a zachovat přitom i “svěží” vizuál… a to vše v rámci klasicky limitovaného budgetu. Slovo udržitelnost je dneska používané až nadmíru, až se z něj někdy stává jen prázdný marketingový slogan. Přitom to není jen o tom použít nějaký ekologický materiál nebo postup, jde především o celkovou koncepci a promyšlenost v širších souvislostech. Náš koncept proto řeší interiér jako “showroom” různých udržitelných přístupů - tedy nejen přímočaré použití recyklovaných nebo snadno obnovitelných či odpadních materiálů, ale i samotné pojetí rekonstrukce. Například tzv “upcycling” neboli další využití starých/ původních prvků, které se většinou při rekonstrukcích bourají a vyhazují, ačkoliv jejich životnost ještě nedoběhla a zastaraly spíš vizuálně. V našem případě to byla hlavně žulová podlaha a schodiště přes tři podlaží s nerezovým zábradlím, pozůstatky dřívějšího interiéru banky z 90.let s charakterem výrazně poplatným své době. Ten se (zatím) vnímá spíš negativně, ale přitom samotné materiály i provedení jsou kvalitní. Záměrem proto bylo tyhle pozůstatky zachovat, ale skrz nový kontext posunout jejich vzhled a celkový dojem do nové, současnější polohy. Podobně jsme z původních kancelářských svítidel seskládali jedno mega-svítidlo, staré dosluhující zářivky doplnili novými s LED zdroji, takže z toho ve výsledku vznikla nečekaně zábavná světelná koláž a silný interiérový prvek dominující vstupní části obchodu. Dalším principem “udržitelnosti” je celková variabilita a flexibilita interiéru - hlavní výstavní mobiliář tvoří na míru navržené, nicméně modulární odlehčené konstrukce, které se dají snadno přestavět a přizpůsobit měnícím se potřebám prodeje a sortimentu, případně i adaptovat časem na úplně jiný prostor. Na míru vyvinutý systém zahrnuje nosný grid ve třech velikostech základního modulu a k němu pasující doplňky jako police, šatní tyče, háčky apod.

V řešení interiéru jsme se soustředili hodně na výběr materiálů a jejich kombinaci, která doplní původní žulovou podlahu a její příjemnou šedou zrnitou texturu. Materiál zvaný Packwall z lisovaných tetrapak obalů od českého výrobce na ni jemně navazuje, díky nízké ceně šel využít na větší plochy, a tak obaluje původní schodiště (které jsme nechtěli z výše popsaných důvodů bourat) a vytváří z něj prostorovou skulpturu, Packwall kryje i zkoušecí kabiny. Korek (exemplární obnovitelný materiál) zase vnáší do interiéru zateplení, recyklovaná džínovina oživení modrou barvou na výstavním soklu v přední části. Teraco dlažba ochraňuje pokladny - nejvíc namáhaný a v detailu vnímaný prvek - s precizním detailem obložení navazující modulárně na spáry podlahy. Zrnitá textura má nadčasový půvab, černá barva pokladny vizuálně akcentuje. Hrubě štípaná žula (odkoupený zbytkový materiál z jiné stavby) tvoří odolný obklad soklů i zatížení stojanů a v kombinaci s leštěnou podlahou přináší trochu šmrncovní divokosti.

Divočejší ráz má i zadní část obchodu s demontovaným podhledem, kde jsme ponechaly pouze sádrokartonové opláštění stropních světlíků a ve zbytku odhalenou hrubost konstrukcí. Přední část obchodu je naopak pojatá jako světlý čistý prostor s velkorysou expozicí vybraného sortimentů v návaznosti na výlohu do ulice. V rámci nového obchodu dostal kultivovanější podobu a barevnost i parter fasády domu.

Realizace probíhala během první vlny a jarní karantény za dost ztížených podmínek, o to větší jsme z ní měli všichni radost...

 

Klient: Freshlabels

Lokalita: Milady Horákové 452/11, Praha 7

Užitná plocha: prodejní plocha 165 m2 + zázemí a sklad cca 230 m2

Realizace: Ondřej Čech – Studio Griff

 

Číst více

Partneři

OFICIÁLNÍ VŮZ

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNER KATEGORIE

HLAVNÍ PARTNEŘI

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše