kategorie:
Veřejný interiér II
Ing. Petr Hamáček, Ing. Václav Charvát, Ing. Radka Šrámková, MY DVA group a.s., www.mydva.cz
THE SENIOR SCHOOL VLASTINA
Základním požadavkem investora bylo celkové řešení nových učeben s co nejefektivnějším využitím stávajících prostor budovy, které doposud sloužily nižším ročníkům. Návrh respektuje i ostatní požadavky investora, možnost víceúčelového využití nových učeben a variabilitu uspořádání vybraných výukových částí.
Projekt Senior School Vlastina je označením pro nově vzniklé výukové prostory The Prague British School (PBS) určené pro starší studijní ročníky. Projekt byl navržen a realizován v roce 2015 a zahrnoval podklady pro částečnou rekonstrukci stávajících prostorů školní budovy, která se nachází v lokalitě Prahy 6. Konečná podoba projektu interiéru a samotná dodávka nábytkových prvků připadla týmu ve složení Ing. Petr Hamáček, Ing. Václav Charvát a Ing. Radka Šrámková ze společnosti MY DVA group a. s.
Výuka na PBS je v mnoha směrech specifická a odlišná od výuky na ostatních školách. Na začátku návrhu bylo proto nutné seznámit se s podrobným provozem jednotlivých učeben. Škola se snaží poskytnout svým studentům maximálně funkční a edukační prostředí, tento záměr byl stěžejní myšlenkou celého návrhu. Vysoké nároky kladl investor na kvalitu použitých materiálů a bezpečné užívání výrobků.
Dispoziční koncept prostorového uspořádání je založen na jednoduchosti a maximální účelnosti učeben. Na ploše o rozloze 560 m2 vznikly dvě kmenové učebny, počítačová učebna, prostor pro Visual Art Centrum, chemicko-fyzikální laboratoř a technické zázemí pro kantory. Kapacita každé z učeben je dimenzována pro 20 studentů. Jednotlivé třídy mají přístupné z dlouhé chodby, která zároveň propojuje staré a nové prostory školy.
Realizace projektu během letních prázdnin trvala 6 týdnů. Za tuto dobu byly provedeny veškeré stavební úpravy i kompletní vybavení učeben. Technické řešení interiéru a veškeré materiály byly vybírány s ohledem na zvýšený provoz ve vzdělávacích institucích. Splňují požadavky na bezpečnost a vysokou odolnost. Všechny stolové desky jsou vyrobeny z umakartu opatřeného bukovým nákližkem nebo ABS hranou. U laboratorních stolů byly použity kompaktní desky odolávající chemikáliím. Dalšími důležitými aspekty při výběru materiálů byly hygienická nezávadnost a snadná údržba povrchů. Školní nábytek je navržen v souladu s normou EN 1729.
Investor je otevřený inovativním přístupům a oceňuje netradiční pohled při hledání optimálního řešení prostoru. V důsledku toho jsou všechny učebny navrženy tak, aby uživatelům poskytovaly kromě primární edukační funkce také alternativní využití.
Kmenové učebny obsahují kromě žákovských lavic i čalouněné prvky pro práci ve skupinách nebo relaxační sezení mimo výuku. Stoly jsou lehce přemístitelné a výškově stavitelné díky speciálnímu zakončení podnoží. Židle mají předpruženou ocelovou podnož a ergonomicky tvarovaný plastový sedák spojený s opěrákem.
Počítačová učebna je vybavena výškově stavitelnými židlemi a stoly se skrytým vedením kabeláže. V učebně jsou umístěny velké konferenční stoly, které slouží pro práci bez počítačů nebo samostudiu po výuce.
Učebna Visual Art Centra je určena pro výuku běžných výtvarných činností a nově také pro práci s 3D tiskárnou. Nachází se zde multifunkční pracovní pult s nerezovými mycími dřezy a kombinovaným úložným prostorem pro pracovní pomůcky. Samostatná část pultu je vymezena zařízením používaným pro 3D tisk.
Chemicko-fyzikální laboratoř je vybavena trojmístnými laboratorními pulty pro práci žáků a demonstračním pracovištěm učitele. Speciálně navržená konstrukce těchto pultů umožňuje skryté vedení všech médií – voda, plyn, elektřina. Na pracovní plochy pultů jsou média vyvedena pomocí profesionálních laboratorních armatur, které splňují nejvyšší bezpečností požadavky. Vše je centrálně jištěno z demonstračního pracoviště učitele. Na toto pracoviště navazuje samostatně stojící kovová digestoř s plně prosklenými okny, která umožňuje názornou ukázku experimentů. Druhá část této učebny je vybavena dvoumístnými žákovskými lavicemi a díky tomu je možné i tuto místnost využívat alternativně.
Součástí všech učeben jsou interaktivní tabule, které usnadňují uživatelům přístup k digitálním informacím a prezentaci projektů.
Od počátku projektu bylo cílem autorů koncepční zpracování projektu a vizuální propojení funkčně zcela odlišných interiérů. K tomuto záměru byla využita originálně navržená grafika na stěnách, která tematicky souvisí s výukou v učebnách a je spojujícím prvkem všech místností. Barevnost nábytku byla záměrně potlačena a do tříd byly umístěny velkoformátové obklady stěn z přírodních materiálů pro prezentaci tvorby studentů.
Je velmi příjemné spolupracovat s investorem, který má jasnou základní vizi o podobě budoucího interiéru a navíc je otevřený návrhům autorů projektu. Děkujeme za spolupráci vedení PBS, především paní Lence Bizdrové a panu Janu Hušbauerovi.