13.03.2018

ŠTAJNHAUS, MIKULOV

Číst více

kategorie:
Veřejný interiér I

autor a přihlašovatel:

Jan Hora, www.o-r-a.cz

 

Vítěz kategorie Veřejný interiér I Finalista kategorie Interiér roku Velux

ŠTAJNHAUS, MIKULOV

Dům s renesančním jádrem stojí přímo na úpatí zámeckého kopce v bývalé židovské čtvrti Mikulova. Konceptem celého interiéru měla být určitá askeze. Jedná se o dům v bývalé židovské čtvrti. Prostý dům prostých lidí. Cílem bylo nechat vyniknout dům samotný, nechat vyniknout jednotlivé povrchy. Proto je celý interiér velmi abstraktní.

ŠTAJNHAUS nebyl projekt, ŠTAJNHAUS byl proces. Dům s renesančním jádrem stojí přímo na úpatí zámeckého kopce v bývalé židovské čtvrti Mikulova. Za svoji existenci utržil obrovské množství šrámů, prodělal desítky přestaveb a operací. Ty ho změnily k nepoznání, ale přesto si dokázal udržet středověkou pitoresknost. Přišli jsme ke slepenci. S postupným odkrýváním jednotlivých vrstev, prostorů a překvapivých souvislostí projekt procházel neustálým procesem revizí a úprav, v podstatě až do konce realizace. Na začátku jsme netušili, kam na konci dojdeme.

Hledali jsme hranici, do jaké doby se můžeme vrátit a kdy se už vydat po nové cestě. Ale stále jsme chtěli zachovat dům jako organický celek. V domě nenajdete rovnou zeď nebo pravoúhlý otvor, všechny prvky bylo tedy třeba znova vynalézt a vyrobit na míru, čemuž byl investor nakloněn.

Původně byl naším zadáním pouze projekt interiéru. Postupně nám ale došlo, že se nedá řešit interiér a exteriér odděleně, že prostor a tvary se přelévají a vytváří nedělitelný celek.

Dům byl rekonstruovaný pro potřeby penzionu, část bude sloužit jako soukromý prostor majitele. Každý pokoj je unikátní, každý má svoji specifickou atmosféru. K původnímu využití se vrátily vinné sklepy pod domem a přilehlý dvorek.

INTERIÉR

Velmi rychle jsme našli s investorem koncept celého interiéru. A tím měla být určitá askeze. Jedná se o dům v bývalé židovské čtvrti. Prostý dům prostých lidí. Cílem bylo nechat vyniknout dům samotný, nechat vyniknout jednotlivé povrchy. Proto je celý interiér velmi abstraktní. Dům je sám o sobě natolik zajímavý a složený z tolika divokých tvarů, že naopak všechny nové prvky mají být co nejjednodušší, aby s domem nesoutěžily. Zohlednili jsme i cílovou skupinu. Dnes už není měřítkem explicitní luxus, není potřeba mít na pokoji televizi, někteří lidé jezdí za jinou než standardní zkušeností.
Investor s námi šel do určitého rizika. Tím, že jsme navrhovali vše na míru od nábytku, přes dveře až po detail, jakým jsou kliky, bylo potřeba testovat a prototypovat jednotlivé prvky. Dům jsme pojali jako gesamtkunstwerk, kde všechno souvisí se vším.

Zároveň jsme chtěli pracovat s lokálními řemeslníky. Chtěli jsme, aby na výrobcích byly vidět jejich ruce. Proto jsou některé detaily surovější. Neusilovali jsme o strojní dokonalost sériových výrobků.

Číst více

Partneři

OFICIÁLNÍ VŮZ

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNEŘI KATEGORIÍ

HLAVNÍ PARTNEŘI

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše