kategorie:
Soukromý interiér (rekonstrukce)
Jana Trundová, MIMOKOLEKTIV s.r.o., www.mimokolektiv.cz
fotograf:
Roman Mlejnek Photography
![](/images/photo/32498.jpg)
VILA WELLNEROVA, OLOMOUC
Cílem rekonstrukce bylo navrátit funkcionalistické vile její původní podobu. Jelikož byla vila pro rodinu malá, bylo nutné část přistavět. Autorka implementovala do interiéru prvky minimalismu, syté barvy a výrazné struktury kamene. Důležitá byla pravdivost materiálů a struktur.
“Pocta funkcionalismu, elegance, vtip a současný český design. Návrh interiéru vily z roku 1933 vytváří současné bydlení pro osmičlennou rodinu s odkazem na 30. léta.”
Vila na ulici Wellnerova se nachází nedaleko od olomouckého centra a podle záznamů historika profesora Pavla Zatloukala je autorem významný architekt a urbanista Bohuslav Fuchs. V 90. letech prošla vila proměnou, která příliš respektu pro původní podobu neměla a zcela odcizila domu jeho funkcionalistickou identitu.
Jedním z hlavních motivů rekonstrukce bylo pro současného majitele Mgr. Reného Mohylu právě navrácení její původní podoby a tak došlo i k tomu, že když započali naše společné práce na interiéru a přišla jsem poprvé v listopadu 2019 na stavbu, z vily zůstalo jen přízemí a dům se stavěl cihlu po cihle nazpět.
Původní vila byla pro velkou rodinu malá, vznikla tedy nástavba a přístavba dle návrhu olomouckého ateliéru PAB. Vila má nyní 4 obytná podlaží, v navazující přístavbě se nachází wellness a garáž. Obytná plocha vily i přístavby je celkem 400 m2.
K návrhu interiéru jsem přistupovala s respektem k funkcionalismu a užitému umění 30. let.
Navrhovat interiér Fuchsovy vily, ve mně vyvolávalo od počátku jistý pocit zodpovědnosti.
Největší důraz jsem kladla na detail a atypickou, autorskou výrobu. Hledala jsem spojitosti mé tvorby a funkcionalismu. Do vily jsem implementovala prvky minimalismu a následně úmyslně narušovala jejich harmonie, experimentovala a vytvářela různá překvapení či vtipy. Jak tomu bylo i ve funkcionalismu, nebála jsem se použití sytých barev a výrazných struktur kamene, kterých se ve vile použito hned 8 druhů. Jsou to s výraznou ořechovou a jasanovou dýhou a
teracem, až na 2 výjimky, tvoří jediné použité vzory v domě. Při navrhování jsem držela pravdivost použitých materiálů a struktur.
V tvarosloví navržených nábytků a ostatních prvků jsem za účelem změkčení prostor používala mnou oblíbené zaoblení. Pro vytvoření pohybu a rytmu tomu bylo použití opakující se gradace hmot doprovázené jednoduchými liniemi. Idea gradace vychází z motivů skládání hnízdových stolků a je vidět třeba na návrhu krbu a červeného jídelního stolu. Celým domem prochází motiv ohybu funkcionalistické trubky, pro dospělé v chromu, pro děti v barvách. Další navržené
interiérové prvky navazují také na umělecké předměty v domě. Abnormální množství atypů, repasované nábytky a osvětlení zajišťovali zejména lokální výrobci.