16.03.2022

ŠKOLÍCÍ CENTRUM BUDĚJOVICKÉHO BUDVARU

Číst více

kategorie:
Veřejný interiér II.

autor a přihlašovatel:

Ing. arch. Luka Křížek, spolupráce Ing. Radek Bláha, IO STUDIO, s.r.o., www.iostudio.cz

fotograf:
Alexander Dobrovodský

ŠKOLÍCÍ CENTRUM BUDĚJOVICKÉHO BUDVARU

Vedení společnosti se rozhodlo zřídit v jedné z původních historických budov své školící středisko. Dříve tu býval pivovarský hostinec a potom budova sloužila pro potřeby firmy. Proto se autoři rozhodli vnést do soudobého interiéru historizující prvky, které se váží k historii značky a pivovarnictví na jihu Čech.

Školící centrum se nachází v jedné z mála původně dochovaných historických budov pivovaru Budějovického Budvaru. Objekt z přelomu minulého století uzavírá hranice areálu pivovaru a je hlavním průčelím orientován do ulice Pražská. Budova původně sloužila jako pivovarský hostinec, následně jako univerzální prostor pro vnitřní potřeby pivovaru a v poslední dekádě nebyl příliš využíván.

Z původního interiéru se nedochovaly žádné architektonicky cenné prvky. Cítili jsme silnou potřebu navrátit objektu původní důležitost, aby byla zachována dějinná linie. Proto jsme se pokusili vnést do soudobého interiéru dotek historie pomocí několika historizujících prvků.

Prostor je navržen k široké škále využití. Od školící a přednáškové funkce, přes možnost organizovat v prostoru společenské akce, či doplňkově využívat prostor k běžnému restauračnímu provozu.  Převládající funkcí je však edukace a prezentace značky Budvar. Tato různá využití nutí investora k neustále  potřebě  měnit rozmístění nábytku v prostoru. Podmínkou z jeho  strany proto bylo použití omezené škály mobiliáře, který lze lehce přesouvat.

Tvarovým prostředkem nám měl být jeden typ stolu a židle a nic víc. 

Výše uvedené limity nás přiměly k odvrácení se od běžných postupů při navrhování restaurací, jako např. využití výškových a prostorových předělů, či použití různých typů mobiliáře. Zadání nebylo vůbec snadné, nebot’ z něho vyplývalo řešení blížící se  svojí utiluitárností a strohostí běžným veřejným stravovacím zařízením.

Drželi jsme se myšlenky, že interiér hostinců a restaurací nebyl v minulosti navrhován architektem, ale byl výtvorem lokálních řemeslných dílen. Celý interiér se skládal s funkčních prvků mobiliáře. Jeden typ stolu, ohýbaná židle a věšák většinou od firmy Thonet, či kazetové obložení stěn. Prostor byl běžně nasvícen jedním centrálním lustrem  a na podlaze byla parketová krytina skládaná do stromečku. Stěny byly zútulněny několika obrázky či jedním velkým zrcadlem.

Inspirovali jme se tímto minimalistickým přístupem který považujeme za funkční  a zároveň velmi ekonomický.

Původní dispozice historické budovy byly pro nové účely příliš malé a byly tvořeny menšími místnostmi. Proto bylo zapotřebí jednotlivé prostory funkčně propojit pomocí vybourání části stěn. Vzniklé stavební otvory jsme výškově sjednotili s výškou stávajících okenních překladů a tím jsme docílili pocitu, že prostor je takto řešen odjakživa. Tento záměr jsme podpořili použitím historických kazetových obložení, kterými jsme všechny nově vzniklé stavební otvory olemovali. Pro podlahovou krytinu jsme zvolili klasické dubové parkety kladené do stromečku a na hlavních komunikačních plochách jsme použili lité teraso.

Obklad stěny je řešen pomocí dubové parketové podlahy a jedná se o stylizovaný historický odkaz. V horní části je zakončen univerzální ocelovou kolejnicí sloužící jako nepřímé osvětlení restaurace a zároveň pro uchycení  závěsného programu (věšáků a polic pro odkládání gastro doplňků a jídelníčků). Na stěnách jsou umístěné dvě velké pasparty pro historicky cenné  a původní obrazy, které jsme v prostoru pivovaru nalezli.

Dominantním prvkem interiéru je originálně řešený nerezový výčepní pult a celoskleněný chladící box provedený z metalického skla. Atypický výčepní pult je vyroben se dvěma výčepními stojany a ze strany pivovaru byl na tento prvek kladen velký důraz. Hlavním požadavkem bylo přání klienta, aby samotný výčep sloužil jako edukativní a názorná školící pomůcka. Proto jsme žádnou technologicky důležitou část vizuálně neskrývali a koncepčně je stůl navržen tak, aby všechny jeho technologické části byly dobře přístupné a vizuálně  přiznané.

Konfekční prvky mobiliáře byly dodány českými výrobci. Stůl 01 je od výrobce  Formdesign a dřevěná světla  ARBO jsou od firmy Halla. Pro obě značky jsme tyto dva produkty autorsky  navrhli. Dále byla použita židle Prag a Merano od firmy TON. 

Snažili jsem se jednoduchým a moderním výtvarným přístupem vytvořit noblesní historickou atmosféru přiměřenou významu této historické budovy v kontextu celého pivovarského areálu. 

Číst více

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNEŘI KATEGORIÍ

HLAVNÍ PARTNEŘI

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše