16.03.2022

OBCHOD V MUZEU KARLA ZEMANA, PRAHA

Číst více

kategorie:
Veřejný interiér II.

autor a přihlašovatel:

Ondřej Křišťan a Petr Kovalčík, ARTSQUARE AGENCY s.r.o., www.muzeumkarlazemana.cz

fotograf:
Petr Kovalčík

OBCHOD V MUZEU KARLA ZEMANA, PRAHA

Požadavkem investora při rekonstrukci obchodu v muzeu byla hlavně variabilita showroomu, jelikož nabízený sortiment se často mění a aktualizuje a návštěvníci se musí v nabídce dobře orientovat. Autor navrhl jednoduchý závěsný systém, který je variabilní a elegantní. Vizuální proměna interiéru je rychlá a není nákladná.

Muzeum Karla Zemana se v roce 2021 rozhodlo pro interiérovou rekonstrukci kamenného obchodu se suvenýry, který je součástí expozice Muzea. V rámci zadání projektu kladl investor mimo jiné požadavek na variabilitu showroomu. Zadání se opíralo o 5 hlavních bodů:

  1. Funkčnost obchodu podle nároků návštěvníků
  2. Estetičnost, aby se návštěvník stále cítil jako v expozici Muzea
  3. Variabilita na základě měnících se nároků prodejny
  4. Cenová dostupnost
  5. Udržitelnost

Zvláštností mezi požadavky byla hlavně variabilita prostoru. Nabízený sortiment produktů Muzea Karla Zemana se v čase mění a rozšiřuje, Muzeum chce pokrýt poptávku velké škály návštěvníků vzhledem k rozmanitému publiku filmových nadšenců a fanoušků Karla Zemana, a navíc musí produkty odpovídat současným trendům, které se také mění s každým rokem.

Autor návrhu přišel s inovativním řešením ve formě jednoduchého rastrového závěsného systému (pegboard), který nabízí nejen zmiňovanou variabilitu, ale také prostoru dodává potřebnou eleganci a nabízí možnost úplné vizuální proměny obchodu bez zbytečných nákladů navíc.

Obchod Muzea Karla Zemana je zvláštní především tím, že má 5 různých dveří/východů. Hlavní východ Muzea Karla Zemana, dva východy vedou do dalších místností v rámci expozice, východ na malý balkón s výhledem na kanál Čertovka a východ k samotnému kanálu na molo Muzea Karla Zemana. Kvůli jeho průchozí funkci bylo třeba zachovat otevřený prostor, ve kterém se střetává větší množství lidí než v ostatních místnostech Muzea, zároveň bylo třeba určit středobod prostoru. Autor návrhu vymyslel řešení v podobě laminového multifunkčního ostrůvku. Ostrůvek slouží jako prostor pro prodej grafických listů a knih, které by na policích byly zbytečně těžké, a mohlo by dojít k rychlejšímu opotřebení. Zároveň ostrůvek nabízí prostor pro upozornění na slevové akce, nové nebo speciální produkty a tematickou dekoraci, aktuálně ve formě kamery zapsané v Centrálním registru sbírek MK ČR. S podobnou kamerou tvořil Karel Zeman svá nejslavnější díla, do budoucna se však počítá s vystavením chromové sochy stegosaura, který je pro Cestu do pravěku a Karla Zemana výstižnou dominantou.

Interiér muzejního obchodu měří 36 m2, ale postavení stěn je nepravidelné, viz příloha Půdorys obchodu. Právě z důvodu nepravidelnosti interiéru byla velmi náročná instalace překližkových desek, které na sebe kvůli potisku musely navazovat na milimetr přesně.

Potištěné desky jsou vyřezané z dřevěné překližky (20 mm) přivrtané k dřevěnému roštu, který je uchycený ke zdem. V překližkových deskách jsou vyvrtané díry na kolíky, které drží jednotlivé police a boxy tak, aby bylo rozestavění zcela variabilní. Díry do překližky byly provedeny CNC strojem, který umožnil jak přesnost na setiny milimetru, tak zanechání koncové vrstvy překližky, aby díry nebyly skrz na skrz. V opačném případě by byl dírami vidět dřevěný rošt a zakrytá zeď, a celkově by vizuální dojem z muzejního obchodu ztrácel estetičnost. Police a boxy, na kterých je zboží vystavováno, jsou z hladkého bílého tuplovaného lamina (LTD) se šířkou 36 mm. Šířka lamina dodává policím masivnější vzhled a stabilnější postavení. Police a boxy drží v překližkových deskách pomocí bukových kolíků (⌀20 mm), které jsou v obchodu použité také jednotlivě pro uchycení visících produktů, jako jsou muzejní tašky nebo neceséry. V horních policích pod torzy s tričky jsou zafrézované LED pásky, které osvěcují produkty ve vyšších patrech, aby nedošlo k zastínění bodových LED světel ve stropě právě horními policemi s tričky na torzech. Snažili jsme se každému prvku v novém showroomu vdechnout trochu života a zábavy, přece jen jsme interaktivní expozice, proto jsou i torza s tričky doplněná o obličeje Karla Zemana a postav z jeho filmů včetně vtipných hlášek.

Zvláštností při realizaci obchodu Muzea Karla Zemana byla také tvorba jednotlivých překližkových desek. Pegboardy se běžně montují bez potisku a jejich tvorba pomocí CNC stroje není složitá. V tomto případě by však nešlo předem vytvořený pegboard potisknout barvou. Ta se musela nanášet ještě před vyvrtáním jednotlivých úchytových otvorů a překližkové desky musely být naprosto hladké. CNC stroj po sobě ale nechává jemné úštěpky a mohl by zkazit design potisku. Šlo tedy o velmi precizní finalizační práci ze strany realizátora projektu. Inovativní řešení s odkazem na cenovou dostupnost celého projektu bylo využití co největšího množství materiálu téměř beze zbytků. Dubové kolíky jsou použity jak pro uchycení polic a boxů, tak i jako samostatný držák, zbytky laminového materiálu se využili pro vytvoření většího množství polic a odpadu po celé rekonstrukci bylo naprosté minimum.

Celý projekt byl velmi složitý v souvislosti s propojením všech 5 hlavních bodů. Jak návrh, tak realizace byli provedeny s úžasnou přesností a kreativitou, a výsledek předčil očekávání investora.

Číst více

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER

PARTNEŘI KATEGORIÍ

HLAVNÍ PARTNEŘI

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO ČR

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI PRO SR

Tento web používá soubory cookie.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb

Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše