fotograf:
Michael Fokt, Petr Barták, Daniel Franc, Dragan Dragin
LIVING FORUM 26.4. 2022
V soutěži Interiér roku 2021, které se zúčastnilo 200 projektů, se výrazně dařilo rekonstrukcím. Kategorii Rekonstrukce – Soukromý interiér vyhrál projekt Mezonet 69, který se stal i absolutním vítězem již sedmého ročníku soutěže. Vítězové byli oznámeni na mezinárodním kongresu o bydlení, designu a architektuře Living Forum v pražském Centru současného umění DOX 26. 4. 2022. (autor: PhDr. Alena Řezníčková, iDnes)
Rekonstrukce však výrazně bodovaly i v dalších kategoriích a převažovaly i mezi finalisty. Ani covid výrazně nezasáhl do počtu přihlášených a rozhodně se neodrazil v kvalitě projektů. Naopak se sedmý ročník mohl pochlubit dvěma zajímavými novinkami, kategorií Soukromý interiér – nízkonákladové bydlení a poprvé proběhlo i Hlasování veřejnosti – cena ČSOB Stavební spořitelny.
S názorem osmnáctičlenné odborné mezinárodní poroty, kterou vedl designér, architekt a profesor Jiří Pelcl, se veřejnost zatím příliš neztotožnila. Avšak jak zdůraznil Petr Tschakert, ředitel Institutu bytového designu a zakladatel soutěže, až se shodnou odborníci i laická veřejnost, nebudou už vlastně podobné akce potřeba. Cílem soutěže Interiér roku je totiž nejen podpora a popularizace profesí architekta nebo interiérového designéra, ale zejména inspirace a informování veřejnosti o trendech v bydlení a designu. A tedy její kultivování.
Ceny pro tento ročník soutěže navrhl designér Václav Mlynář jako 50 centimetrů vysoké světelné objekty, které byly ručně vyfouknuty, pokoveny a vybroušeny ve sklárně Bomma. „Letošní světelná podoba ocenění zrcadlí okolní interiér. Oblými křivkami ho deformuje a vytváří tím zcela novou překvapující realitu,“ říká o podobě cen jejich autor.
Vítězný projekt
Absolutním vítězem soutěže a také vítězem kategorie Rekonstrukce se stal Mezonet 69. Jeho autory jsou Jakub Filip Novák, Daniela Baráčková a Ján Šefčík ze studia NO ARCHITECTS.
„Číslo 69 se prolíná celým interiérem. Zdaleka však neznamená jen slavnou sexuální pozici, která mimochodem nebyla přímou inspirací pro návrh tohoto prostoru, tím se stal totiž obraz. Číslo 69 je také numerickým vyjádřením jing a jang a symbolem stability nebo třeba harmonie,“ vysvětlují tvůrci vítězného interiéru.
Při předávání cen v pražském Centru současného umění DOX také přiznali, že nejnáročnější bývá splnit finanční limity. I klienti, kteří si mohou dovolit vyšší částky, mají totiž „svůj práh bolestivosti“, přes nějž nechtějí jít.
A odůvodnění poroty? Ocenila zejména rafinovaný koncept střídmého a nezahlceného interiéru, který působí velmi antistresově. Dále vyzdvihla hru s barvami, konotace k tvarování první republiky a pochopení génia loci bytu i domu. Stejně tak zdůraznila smysl pro citlivé začlenění uměleckých děl, skvělé řemeslné zpracování a smysl pro detail.
Kategorie Novostavba
Zatímco první ročníky soutěže nebyly v kategorii Novostavba tak silné, v roce 2021 se přihlásilo hned 45 projektů, často velmi vyrovnaných. Vítězství si nakonec odnesl Víkendový dům v Bukovanech od autorů Václava Navrátila, Jana Sedláčka, Kateřiny Zabadalové a Jana Gadzialy ze studia SENAA Architekti.
V něm autoři řešili nejen starou původní část, ale zejména novou přístavbu.
Kategorie Nízkonákladové bydlení
S nápadem vytvořit tuto kategorii přišel profesor Pelcl, který o sobě prohlašuje, že je „sociální typ“. Moc dobře ví, že každý nemůže vydat na zařízení nebo rekonstrukci interiéru miliony nebo statisíce. Přitom záleží právě na architektovi, zda dokáže navrhnout zajímavý a funkční interiér za dostupnou cenu.
Navíc jde pak jen těžko porovnávat projekty, kde měl někdo neomezený rozpočet, a druhý bojoval s každou tisícikorunou.
Podmínku této kategorie tak nejlépe splnil Dům pro rodačku ze Šaľy, jehož autorem je Zoran Samoľ ve spolupráci s Martinou Barborjakovou(studio ORA Architekti). Část vybavení tak stačilo repasovat, architekt Samoľ dokonce věnoval majitelce lampu po svojí babičce, protože přesně zapadla do celkového konceptu domu z roku 1926.
„Nová soutěžní kategorie Soukromý interiér – nízkonákladové bydlení vzbudila mezi architekty a interiérovými designéry zasloužený zájem. Je evidentní, že tvůrci interiérů mají potřebu hledat nová řešení a čelit tak turbulentní ekonomické situaci,“ říká Petr Tschakert.
Kategorie Veřejný interiér I (restaurace, kavárny, hotely)
Winelist v pražském Karlíně – inspiraci našli autoři ze studia Collarch (Ondřej Janků, Veronika Kommová, Shota Tsikoliya) ve starém domě (prostě rekonstrukce), ale samozřejmě také ve víně, vždyť jde o vinárnu.
Kategorie Veřejný interiér II (obchody, služby, školy, zdravotnická zařízení a veřejné prostory)
Cellularium, Praha – autorky Dagmar Štěpánová a Martina Homolková ze studia Formafatal dokázaly i na malém prostoru vytvořit zajímavý prostor, který zaujme na první pohled neotřelým a zároveň minimalistickým přístupem.
Kategorie Interiér roku – SOMFY (kanceláře, huby a coworkingová centra)
BASE v Jurkovičově teplárně, Bratislava – také tento projekt vychází z rekonstruované budovy, jejíž interiér pojali autoři, Ján Antal a Barbora Babocká ve spolupráci s Jakubem Budajem a Davidem Cháĺem (studio Perspektiv) v současném duchu kancelářských prostor, které musí nabídnout jak místo pro práci, tak pro odpočinek a relaxaci.
Kategorie Interiér roku – Velux (cena generálního partnera)
Dům na Kozině – autoři Barbora Weinzettlová a Jiří Weinzettl ze studia Atelier 111 Architekti si za svůj projekt rekonstrukce dvou starých domů odnesli další cenu. Získali za něj už i jedno z nejvyšších tuzemských ocenění, Národní cenu za architekturu za rok 2021 v soutěži Grand Prix architektů v kategorii Rodinný dům.
Kategorie Hlasování veřejnosti – Cena ČSOB Stavební spořitelny
Jednopokojový byt ve Zvolenu navrhli Lenka Zobal Janeková a Marek Ceglédy z Mimesis studia.
Kategorie Cena novinářů
Spálený mlýn je samozřejmě rekonstrukce, a hodně náročná. Autory jsou Aleš Lapka a Petr kolář, s nimi spolupracovali Tomáš Novák, Tomáš Havlíček, Ivo Bartoněk, Roman Polehla, Iva Adamů (studio ADR)
O soutěži
V souladu pravidly musí být vždy všechny soutěžní interiéry dokončeny v předchozím roce. Za sedm ročníků se tak soutěž de facto stala jakýmsi pravidelným reportem o vývoji a stavu interiérů v České a Slovenské republice, a to vždy za daný rok. Také díky tomu dokáže být silným inspiračním zdrojem pro širokou veřejnost. Kromě Interiéru roku se u nás žádné ocenění přímo vnitřním prostorem nezabývá.
Záštitu nad sedmým ročníkem soutěže Interiér roku poskytlo Ministerstvo kultury ČR, Ministerstvo kultury SR, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Senát Parlamentu ČR, Magistrát hlavního města Prahy a starosta městské části Praha 7.
Článek vyšel na iDnes 27. 4. 2022