VILA TUGENDHAT JAKO PŘEDOBRAZ DOMU V BESKYDECH

VILA TUGENDHAT JAKO PŘEDOBRAZ DOMU V BESKYDECH

 

Na přání zákazníka byla ve valašských Beskydech postavena vila, která se inspirovala ve slavné vile Tugendhat. Stejně jako ona leží ve svahu rozsáhlého pozemku, v jehož spodní části je vzrostlý les. Vnitřní prostory domu jsou všechny orientovány na jih. Většina vybavení interiéru byla vyrobena na míru ve stylu funkcionalismu.

(kategorie: novostavba; autor a přihlašovatel: Ing. arch. Zdeněk Trefil, spolupráce Ing. Petr Ramík, Ing. arch. Zoe Malovcová, Patrik Obr, Tomáš Chytka, TREF ARCHITEKTI, www.tref-a.cz)

Na přání zákazníka byla ve valašských Beskydech postavena vila, která se měla podobat slavné vile Tugendhat v Brně. Leží ve svahu, a tak se hlavním vstupem stalo 2. nadzemní podlaží. Celý objekt se z nadhledu jeví jako písmeno „T“, je situován na severní hranici jižně se svažujícího pozemku o velikosti cca 6.500 m2, v jehož spodní části je vzrostlý les.  
Pozemek je součástí přírodního táhlého terénního útvaru - rokle, svažující se ve východozápadní ose k nedaleké přehradě. Navržený objekt je co do měřítka jednou z nějvětších stavebních struktur v obci, ihned po bývalé škole, nebo památce lidové architektury - dřevěném evangelickém kostelíku z r.1783, se kterým je také v přímém vizuálním kontaktu.  Právě tento objekt se stal předobrazem pro celkovou koncepci vily, která ve svém soudobém pojetí interpretuje dualitu exteriéru a interiéru, pro lokální architekturu tak typickou.  
Výsledkem je 3D fasáda z trapézového perforovaného plechu vers. celodřevěný interiér. Perforovaný trapézový fasádní plech jako druhá kůže objektu, sluno- a větrolam, bezpečnostní bariéra v jednom, propůjčující hmotě novostavby specifické měřítko, technicistní prvek, integrující dům do okolní přírody.
Konstrukčně se jedná o dřevostavbu, tedy místně tradiční stavební techniku, avšak posunutou technologicky na úroveň současnosti -  křížem lepené dřevěné panely v kombinaci  s ocelovými nosnými prvky dávají vzniknout dřevěnce III. tisíciletí.
Obdobně, jako ve slavném funkcionalistickém předobrazu, je i zde koncepce vnitřních prostor domu variací na téma „plan libre“- všechny obytné místnosti orientovány na jih, ze severu vstupní dvůr, garáž a hospodářské prostory domu. Vstup na úrovni ložnicového podlaží, obytné pak o úroveň níže, jeden prostor s předsunutou terasou s obytnou a sportovně relaxační částí s bazénem. Velkoplošné prosklení, zajišťující propojení exteriéru s interiérem - okolní příroda se stává integrální součástí interiéru domu. V jihozápadní části domu prostorová koncepce graduje dvoupodlažní galerií s knihovnou a rohovým oknem, zprostředkovávajícím nejatraktivnější výhledy na místní krajinu, včetně nedalekého evangelického kostelíku.
Požadavkem investora směrem k architektovi byl i návrh stěžejních prvků vnitřního mobiliáře včetně vestavěného nábytku. Doslova na míru tak byly postupně vyrobeny a instalovány: jídelní stůl, koupelnový nábytek včetně radiátorů (!), kuchyňská sestava, knihovna s pracovním stolem na galerii, ložnicový nábytek, komody atd. , až po design nástěnných šatních věšáků, včetně spolupráce při výběru a volbě  výtvarného díla v hlavním dvoupodlažním prostoru interiéru – cortenové plastice od sochaře  Jana Zemánka. Poslední kusy nábytku byly dle návrhu architekta v interiéru instalovány v roce 2018. Architekt tak měl možnost navrhnout a postupně dotvořit objekt v duchu „gesamtkunstwerk“.    
Objekt je navržen jako pasivní dům s inteligentním systémem řízení budovy, solárním ohřevem TUV a s vytápěním tepelnými čerpadly.
Materiály – dřevo, AL-plech, kov, sklo, kámen, v různých variacích.

                                                                                                     

04.03.2019