NÁVRAT K TRADICI, BANSKÁ ŠŤIAVNICA

NÁVRAT K TRADICI, BANSKÁ ŠŤIAVNICA

 

Na místě bývalého klasického báňského domku s nádherným výhledem na město byla na ploše 140 m2 postavena jeho novodobá verze. Aby kopie byla co nejvěrnější, byly návrhy konzultovány s památkáři a znalci. Všechen nábytek v interiéru byl vyroben na míru a vychází z místních tradic – soustružené nohy, kazetová dvířka, stůl se šuplíkem a kredenc.

(kategorie: novostavba; autor a přihlašovatel: Ing. arch. Zuzana Gabrišová, www.facebook.com/zuzana.gabrisova.334)

Dům v Banské Štiavnici s výjimečnou polohou pod Paradajzem, s přímým výhledem na město a Kalvárii byl navržen jako kopie původního hornického domku, který byl poslední roky v havarijním stavu. Jedná se o jednopodlažní objekt s podkrovím, jehož součástí je v přízemí vstupní veranda a zastřešené technické zázemí, nacházející se v terénu podél svahu. Domek je zastřešen mansardovou a polovalbovou střechou, podkroví je prosvětlené třemi vikýři s pultovými stříškami a okny v štítových zdech. Dům není podsklepený.

Použité materiály byly přizpůsobeny charakteru okolí. Objekt je navržen jako samostatně stojící novostavba na stejném místě jako původní stavba. Dům je v harmonickém souladu s lidovou architekturou, s přírodním prostředím a krajinou, zasazen do rozvolněného osídlení. Toto všechno vytváří přívětivý model bydlení, což se přeneslo i do řešeného interiéru.

Základní části interiéru vycházely z původního. Detaily a proporce byly konzultovány s památkáři a řemeslníky, kteří znají důležité nuance. Dřevěný trámový strop je řešen kvůli statice jako zdvojený: nosný a pod ním pohledový s jednoduchými detaily původního. Okna i se způsobem otvírání jsou replikou. Kazetové interiérové dveře také. Dřevěná třívrstvá podlaha byla volena jako kompromis kvůli podlahovému vytápění. Krb s otevřeným ohništěm je odkazem na "černé kuchyně" hornických obydlí.

„Prvotní a průběžně zdůrazňované zadání investora bylo, aby interiér nevypadal "jako od kolotoče". Proto jsme zamítli eklektické vyplnění interiéru solitérními kusy z různých období, jako je v Štiavnici zvykem, a skoro všechen nábytek byl navržen a vyroben na míru. Abychom se vyhnuli strohosti moderního nábytku, ale i dekorativnosti jižanských venkovských interiérů, opakující se tvarosloví vyšlo z tradičního hornického nábytku. Soustružené nohy, vložená kazetová dvířka, stůl se šuplíky, kredenc. Barevnost interiéru je laděná také s odkazem na místní zažité odstíny,“ říká architektka.

Dalším požadavkem bylo vytvořit, co nejvíce pokojů i s koupelnami pro četné rodinné příslušníky a přátele a k tomu příslušející i počet míst ke stolování. Ze vstupní verandy se nalevo vchází do kuchyně, po pravé straně se nachází komora.

Centrum domu tvoří prostor pro stolování s krbem a dřevěným schodištěm. Vedle schodiště vedou dveře do technického zázemí, kde je prostor pro uskladněný materiál na vytápění a zahradní nábytek. Technické zázemí vzniklo přestřešením mezi domem a kamennou zdí, ve kterém se nachází štola s vodou. Z hlavního obytného prostoru se vchází do pokoje, z části s otevřeným krovem. Centrum domu tvoří schodiště vedoucí do patra, s prosvětlením přes minigalerie a umělecky vyvedeným zábradlím. V podkroví s přiznanými dřevěnými trámy se nacházejí tři ložnice a dvě koupelny.

Výroba nábytku: Peter Hreščák, Jablonec

Návrh a zpracování kovaných částí: Vladimír Puliš, Kremnica

Výroba schodů a podlah: Lehmann SK s.r.o., Rudno nad Hronom

Krb: Paškay s.r.o., Banská Štiavnica

Umělecké doplňky: Arpád Pál, Banská Štiavnica

03.03.2017