FINALISTA KATEGORIE - CENA NOVINÁŘŮ

FINALISTA KATEGORIE - CENA NOVINÁŘŮ

 

CENTRUM ELEMENTS OSTRAVA

Centrum Elements je centrem plným inspirace, designu a odbornosti pro lidi, kteří ocení styl, kvalitu a úsporu. Unikátní realizace v sobě spojuje památkově chráněnou budovu se vzorkovnou koupelen, vytápění, interiérů a povrchových materiálů.
(kategorie: veřejný interiér II.; autor: Ing. arch. Jan Linhart, Architekti c015, www.c015.cz; přihlašovatel: Elements, Gienger s. r. o., www.elements-cz.cz)

Spojení památkově chráněné budovy se vzorkovnou koupelen, vytápění, interiérů a povrchových materiálů není v dnešní konzumní době úplně běžné. Společnost Gienger se rozhodla bojovat s konkurencí službami a komplexností svých center jednotně označených jako Elements. Idea propojení prvků/elementů má původ u německé matky GC Gruppe (největší světový prodejce zařízení pro budovy a byty) s téměř stoletou historií, která aktuálně vlastní 287 vzorkoven Elements po celém Německu a další stovky po evropských zemích.

 

Ambice Elements center je vytvořit zázemí pro každého stavebníka, který hledá odbornost a radu napříč realizací staveb a finalizací interiérů. I přesto, že je každá realizace o „elementech“, v Elements centrech jde o celek, a to od technického vybavení staveb až po dotažení interiérů.

 

Dispozice a prostorová orientace je pro jakékoliv interiéry velmi důležitá. Elements Ostrava jde v tomto ohledu příkladem – zřejmě jediné studio koupelen a interiérů s plochou +1200 m2, kde se lidé „neztratí“. Orientace mezi expozicemi koupelen v 2. NP je lineární od největší po nejmenší.

 

Objekt Elements Ostrava je národní technická kulturní památka postavená v roce 1906 z režného zdiva, skeletového systému a dřevěné velkorozponové konstrukce střechy. V minulosti byla budova využívána jako depo kolejových vozidel, dílny a také odborné učiliště. Dispoziční uspořádání budovy má tvar písmene H. Hlavní trakt je dvoupatrový a z přízemí jsou přístupná čtyři symetrická boční křídla. Hlavní trakt je zastřešen ojedinělou válcovou střechou na dřevěných obloukových vaznících se záklopem. Plášť objektu je z režného zdiva s naznačeným tektonickým systémem.

 

Cílem návrhu bylo vytvořit inspirativní prostředí, které bude funkčně a dispozičně splňovat požadavky investora. Návrh maximálně využívá stávajícího dispozičního řešení. Jednotlivé funkční celky jsou rozděleny do bočních křídel a patra hlavního traktu. Přízemí hlavního traktu a část patra jsou sdíleným prostorem, kde se jednotlivé oblasti prolínají. V přízemí jsou dominantní odhalené cihlové stěny a původní betonové konstrukce, které díky 4 tunám abraziva použitého při tryskání a závěrečné penetraci vypadají velmi zajímavě.

 

Po stránce architektonické jsme se snažili vytvořit jednotně výtvarně laděný prostor, který bude vytvářet vhodné prezentační prostředí pro velmi designově pestrý sortiment. Využili jsme maximálního uplatnění všech hodnotných architektonických prvků stávající stavby. V interiéru byly částečně očištěny obvodové zdi na režné zdivo a stejně tak byl otryskán vestavěný betonový skelet. Materiály jsou zachovány v jejich původní barevnosti a struktuře. Základní podlahy jsou jednotné ve všech částech budovy a strukturou připomínají beton. Dalšími doplňujícími materiály jsou dřevo v podobě dubové prkenné podlahy uplatněné i na stěnách a podhledu a šedé konstrukce expozitorů, parapetů, stěn apod. Vše je doplněno architektonickým nasvětlením.

 

Velmi důležitým výtvarným, ale i funkčním prvkem je nové zádveří. V rámci původní dispozice nebylo zádveří ani závětří nijak řešeno. Pro provoz objektu je však takový prostor velmi důležitý. Navrhli jsme proto řešit zádveří v souvislosti s venkovní částí. Tvarově a materiálově jednoduchý objem zádveří je kontrastem k historické průmyslové stavbě. Spolu s reklamním poutačem vytváří dominantu venkovního vstupního prostoru a zároveň místo pro vystavení předváděných výrobků v exteriéru.

 

V jednoduchosti je krása a podstatou interiéru bylo podpořit samotný design vystavených exponátů a nezastínit je. Dřevo je výhradně dřevěná podlaha Kährs Safari Dub, ocelové prvky ošetřené „kovářskou“ černou barvou. Na podlahu byla použita cementová stěrka s epoxidovým nátěrem v matném provedení, které ještě akcentují kontrasty prostoru.

 

V centru jsou dvě zasedací místnosti, dva jednací stoly zavěšené ze stropu a dalších 10 nezávislých jednacích prostor pro maximální využití stavebníků pro schůzky s montážními a projekčními partnery. Přízemí nabízí dva extrémy prezentace koupelen, a to prostorově velkolepé a dostatečně odlišné realizace na jedné straně a pak menší a základnější série. V jedné části si klienti mohou ujasnit styl a design, který je zaujme, druhá část je určena spíše designově nenáročné klientele a cenově velmi dostupným řešením.

 

Významným prvkem u vstupu je recepce, která je kompletně opláštěná dřevěnou podlahou. Tento materiál je zároveň použit jako podlahový materiál na vyvýšeném pódiu společně s podhledem se zapuštěnými liniovými LED svítidly. Propojení funkční kuchyně, menších stolů, přes obytné uspořádání až k navazující koupelně nepřímo naznačuje kompletnost nabídky a celistvost řešení pro klienty centra. Velmi poutavými designovými prvky jsou kontinuální police podél celé obvodové stěny vyrobené z oceli a jednací stoly zavěšené ze stropu. Památkáři ocenili citlivý přístup při instalaci vzduchotechniky ve 2. NP, kde bylo potrubí „schováno“ do černé izolace a provlíknuto do dřevěné konstrukce střechy.

 

Autor realizace, Ing. arch. Jan Linhart, je absolventem ČVUT, fakulty architektury. Má vlastní studio C015. Zaměřuje se na projekty s komplexním přístupem od celkového architektonického pojetí přes stavební materiály až po finální interiérové zpracování. Své zkušenosti uplatňuje také v oblasti sportovních staveb a urbanistiky. Nelimituje materiály pro svoji tvorbu a ani je nijak neupřednostňuje. Hledá optimální cestu mezi přáním klientů, specifiky stavby a designovou čistotou. Se společností Gienger navázal dlouhodobější spolupráci a již nyní připravuje další zajímavá klientská centra. Pro své projekty navrhuje mnohdy i nábytek na míru a tyto prvky dokáže do celku citlivě zakomponovat.

 

13.04.2016