BISTRO JAN PAUKERT V PRAZE

BISTRO JAN PAUKERT V PRAZE

 

Vybudování a otevření bistra Jan Paukert na Rohanském nábřeží se neslo ve znamení šibeničních termínů. Vzniknout měl prostor, který v sobě bude spojovat úctu k historii světoznámého lahůdkářství i moderní přístup a špičkové technologie.
(kategorie: veřejný interiér I.; autor: Ing. arch. Irena Tomisová, www.tomisova.com; přihlašovatel: CREATISA design s. r. o., www.creatisadesign.cz)

Přesně před rokem, jen pár měsíců před stoletým výročím od založení lahůdkářství Jan Paukert, začaly přípravné projekční práce na nové podobě tohoto světoznámého podniku. Původní lokalita na Národní třídě byla vyměněna za nový prostor na Rohanském nábřeží v administrativní budově River Gardens. Na začátku byla myšlenka tří investorů – nadšenců, kteří si vysnili vlastní bistro, a s dávkou štěstí se jim podařilo nový koncept přivést k životu. S vidinou značky Jan Paukert bistro jako franchizového podniku bylo rozhodnuto o vybudování vlajkového bistra právě na ulici Rohanské nábřeží.

V šibeničním termínu se dva přizvaní architekti z Brna, Irena Tomisová a Jan Smékal, domluvili na společném postupu, rozdělení prací a v průběhu jednoho týdne zpracovali dvě možné podoby interiéru, který v sobě měl spojovat historické kořeny této značky s novým moderním prostředím. Snahou bylo dodržení nastaveného konceptu soudobého prostoru, kde se kvalitní gastronomie setkává s moderními technologiemi chytrého řízení budov značky iNELS, zde zastoupeném firmou ELKO EP, která se stala jedním z investorů.

Jedním z požadavků bylo kvůli navázání na stávající koncepci lahůdkářství rozdělit provoz přípravny jídel do tří sekcí – samotné kuchyně, pekárny domácího pečiva a přípravny lahůdek. Všechny prodávané produkty se měly vystavovat v designových vitrínách kolem centrálního baru. Byly předloženy dva prvotní návrhy – klasičtější od architekta Smékala, určený po diskusi s investory do franchizových prostor v historických budovách, a modernější prezentovaný architektkou Tomisovou pro soudobé prostory v nově vzniklých budovách. Tyto návrhy byly podrobeny drobným úpravám, a protože bylo potřeba dodržet termín otevření na přelomu září/říjen, bylo nutné rychlé započetí na projekčních pracích.

V podobně šibeničních termínech, v jakých vznikala studie, se neslo i zpracování projektů, které byly dvojicí architektů koordinovány tak, aby nedošlo k podstatnému odchýlení od původního záměru. Největší komplikaci způsoboval sám fakt, že prostory, v nichž se budoucí provozovna měla nacházet, nikdy nebyly plánovány jako prostory restaurační, ale jako prostory prodejní. Bylo tedy nutné vyprojektovat a zhotovit novou vzduchotechniku dimenzovanou pro kuchyni i odbytovou část, sociální zázemí s veškerým napojením na zdravotechnické instalace budovy, přivést plyn do prostoru kuchyně a především vytvořit smysluplné rozvody pro osvětlení a ozvučení v provedení chytrého elektra pro maximální využití této nové technologie. Nejkomplikovanější bylo rozložení technologií v podhledu, kde se křížilo vedení vzduchotechniky, sprinklerů, odvodů kondenzátu od fancoilů a veškeré elektroinstalace. Tento fakt by nebyl ničím výjimečným, ale s přihlédnutím na skutečnost, že celý podhled musel být kotven téměř dvojnásobným počtem táhel kvůli zatížení dubovými lamelami, jednalo se o úkol nelehký.

V průběhu těchto přípravných prací probíhala již diskuse a vzorkování s realizační firmou z Prostějova, s níž měli oba architekti dlouholeté zkušenosti. Firma CREATISA design se stala silným partnerem zaštiťujícím kompletní realizaci zakázky, a to i přes nemalou vzdálenost mezi oběma městy. Jedním z klíčových atributů bistra bylo kladení důrazu na původ značky Jan Paukert, proto i v průběhu projektování docházelo v kolektivu autorů, investorů a realizační firmy k pilování jednotlivých designových prvků. Spojujícím motivem byly již od začátku navrhování masivní dubové lamely, jako navázání na linie v logu značky Jan Paukert. Dle architektonického návrhu se tento prvek opakoval jak na zdech a stropě, tak jako oddělující polostěna mezi jednotlivými částmi bistra.

V sídle firmy CREATISA design bylo předvedeno několik zhotovených vzorků s odstíny mořené dubové spárovky, z nichž byl vybrán jeden vítězný, stejně tak v showroomu zmíněné firmy probíhal opakovaný výběr židlí, keramiky, sanity a dalších produktů. Při vzorkování bylo rozhodnuto o využití zlatého polstrování na několika židlích jako dalšího spojujícího prvku, tentokrát s barvou loga. Navázat na tradici se podařilo i při výběru světel, za dominantní formu osvětlení byla zvolena světla české firmy Brokis z ručně foukaného skla s dubovými doplňky.

Velice důležitá se ukázala návštěva u paní Paukertové, která svolila k zapůjčení mnoha dobových fotografií a textů, z nichž architektka Tomisová vytvořila časovou osu na černém podkladu zdí kolem baru. Na ní jsou zachyceny klíčové okamžiky vývoje značky Jan Paukert od začátků až po představení dnešního nového konceptu. Návštěvník se zde může dozvědět, že mezi hosty navštěvující lahůdkářství byli i Jan Werich, Lída Baarová či Ema Destinová, že lahůdkářství dodávalo své produkty na stůl, u něhož snídali prezidenti Masaryk a Beneš, a po roce 1989 na ně navázal i Václav Havel.

Po třech měsících projektování a obíhání úřadů pro získání stavebního povolení bylo vše připraveno k realizaci. Maraton, který celý proces provázel, neustal ani nyní. V den vydání stavebního povolení začaly přípravné práce na interiéru, aby se v několika nastávajících dnech dostaly do vysokých obrátek, neboť termín otevření se kvapem blížil. Realizační firmě CREATISA design se však i přes několik komplikací podařilo díky kvalitnímu a dobře sehranému teamu zrealizovat celé bistro v průběhu dvou měsíců. V první fázi byly provedeny vrty do suterénu administrativní budovy, kde následně probíhalo napojování na stávající odpady. Souběžně probíhala montáž vzduchotechnických rozvodů a posuny sprinklerů, aby se vzápětí mohlo začít s budováním sádrokartonových příček. Všechny práce běžely bez zásadních komplikací i díky tomu, že se na stavbě stále střídala dvojice architektů a prováděla důkladný autorský dozor. Architektka Tomisová v závěru realizace stavbu téměř neopustila, neboť před otevřením bylo potřeba dohlédnout na každý detail, zatímco architekt Smékal vyřizoval vše potřebné pro zdárné vydání kolaudačního souhlasu.

22. 9. 2015 bylo zdárně zkolaudováno a započal zkušební provoz bistra. Za uplynulých několik měsíců, co je Jan Paukert bistro v provozu, si našlo mnohé příznivce, které zdejší kuchyně zaujala. Milovníci kvalitního jídla si zde můžou pochutnat na domácích plněných bagelech, vinných klobásách, tradičním kroupovém kubovi s houbovým prachem nebo třeba kapřích nugetkách na pyré z červené řepy.

12.03.2016